Kikeltető 2021
BeBe
A Bebe szeretné behozni itthonra a szomorú-feminista, dühös, ám cuki bubblegum típusú női rappet. A két képzős végző festő dalait a magánéletük, de közélet is inspirálja, túl nagy hírnévre nem vágynak, de azért a Toldiban szívesen fellépnének.
Nekem idén a kiemelkedő produkció, ismertem már tőlük zenéket. Igényes trashy punk rap méghozzá női előadótól itthon olyan mint egy friss szellő.
– Slowgod
Annyira jó, hogy valakik próbálnak némi értelmet is adni a dalszövegeiknek, miközben azért mégis csak egy minimalista trapvokálról van szó. Nekem még picit kiforratlan.
– Sajó Dávid
Először úgy voltam vele, hogy ja, tök jó, csak kár, hogy érezni rajta a kezdeti gyermekbetegségeket. Aztán néhány nappal később visszahallgattam, és rájöttem, hogy ha valaki erre bármilyen profibb megoldást ráerőltetne, az csak elvenne abból a trúságból, ami miatt ez a dal kitűnik a mezőnyből.
– Fekete Giorgio
Miért történik ez velem? (legalább jól meg van írva)
– Kolbenheyer Erik
Szórakoztató volt 2-3-szor végighallgatni a tindit, sőt a 375 nevező meghallgatása után is tökéletesen emlékeztem a Bebe-re, ami miatt még kíváncsibb lettem rájuk. Célként azt fogalmazták meg, hogy szeretnék a szomorú-feminista, dühös, ám cuki bubblegum típusú női rappet itthonra és nagy színpadokra nem vágynak, de a Toldit adják. Én akár néhány hónapon belül érzem, hogy rottyon lehet a Toldi, viszont ehhez király klipekre és emlékezetes élő produkciókra lesz szükség, mert érzésem szerint vizuális tartalom nélkül nehezen húzhatók be a potenciális hallgatók ebben a stílusban.
– Czeglédi Szasza
Szerintem talán a legjobb refrén az egész mezőnyben, első verze is végig kurva jó, hibátlan karakterábrázolás másfél percben!!! Abban a verzében az éneklés is kiemelkedő, aztán később kicsit homályosabb a második a fele, de a varázs végig kitart így is. Jó a végefele van ez hogy, “Befűzlek, mint a gyöngyöket, hiszen érdeke nincs itt senkinek”, már ha jól hallom, mondjuk simán lehet, hogy valami teljesen más van, de ha ez akkor, azért ez micsoda sor! (szerk: Azóta kiderült, hogy “értéke”, de úgy talán még jobb.)
– Dorozsmai Gergő
Én alapvetően imádom, amikor egy produkciónak a puszta zeneiségen kívül is van egy erős konceptualitása, a feminista kinyilatkoztatásoknak meg szerintem nem lehet elég teret adni a mai magyar (és nem csak magyar) valóságban. És amíg a feminista punk szinte magától értetődik, a feminista trap számomra egy kellemes meglepetés volt, de aztán az első perctől meg is győzött. Maga a dal kitűnően lavíroz a trash és a full komoly között, az ének és a repp pont olyan, amilyennek lennie kell. Ha jól látom, képzősök a lányok, a fotó és a social media jelenlét alapján a vizualitás is elég rendben van, nagyon kíváncsi lennék egy videóklipre tőlük, amit simán lehetne a @puhafiuk instán premiereztetni. Ja, és sose gondoltam bele, hogy a „handpoke tetkó” rímel a „hardcore techno”-ra, de örülök, hogy már ezt is tudom.
– Kocsis Andris
Olyan, mintha a @puhafiuk insta oldal kapott volna egy theme songot.
– Szigeti Patrik
SHORTLIST 2023
LATO
Belső Parancs
313
Corneus
Semmi
Stilnox
YCB
Szlimmy
Sisi
kapcsford
Rancheros Melancholic
Mádava
Zoltanerik
Géem
Csernovszky Márk
Helka
Selah Vie
Musspell
Feather
Kin Teal
Lidokami
Juhász Zoli
Lighghty
Lakótelep
Kollár Dea
kitó
Pepee
Lenkke_
Dominimál
WeAreGloria
Friss cikkek a KERET blogon
Új videónkban a Galaxisok friss albumát, a ‘Minket ne szeress’-t vettük végig, dalról-dalra. A szokásos daltörténet mesélésén túl beszélgettünk a nyolcvanas évek zenekarairól, amik a fő inspirációt adták.
Ennek a lemeznek a zenei koncepción és a szövegalkotási, amolyan stílusgyakorlaton kívül nem volt célja bármit is állítani a nyolcvanas évekről. Éppen az volt a cél, hogy a Galaxisokról áruljunk el valamit, azzal, hogy olyat csinálunk, amit eddig nem tettünk. A zene játékossága és milyensége sokkal fontosabb, mint a szöveg tartalma.
– Szabó Benedek
Van az a bevált zenekari recept, ahol a banda szép csendben megalakul, felvesz egy első anyagot, aztán bemutatkozik a világnak, majd pedig jó esetben elkezd egyre gyakrabban és egyre több ember előtt játszani. Meg van olyan is, hogy több éves fennállás, egy lelkes közönség-közösség megteremtése, egy Kikeltető és a klubok + fesztiválok többszöri végigkoncertezése után jelenik meg hivatalosan.

Új dallal jelentkezik a Kikeltetőt is megjárt Cataflamingo. A tétel címe Kacat, és ez már a második ízelítő amit kapunk a csapat új lemezéről, ami bármennyire is fura, az első nagylemezük lesz!
Első klipjével jelentkezik az idén alakult NANANA. A korábban már több zenekarban együtt játszó tagok színes fúziót hoztak össze, markáns atmoszférával.
A ‘Timber’ az emberiség felelőtlen természeti pusztításáról, a klímaváltozás terén tanúsított emberi nemtörődömségről, illetve az ezzel kapcsolatban érzett személyes frusztrációról szól. Mindezt monoton, de feszültséggel jól operáló, sötét ritmus alapra úszó, karcos-cinikus, talán szörf rock jellegű gitártémával. Női énekben kicsúcsosodó energiák keretezik a számot, így egyfajta öko-surf-post-punk-darkwave keveréket hoztak össze.
Videoklip a világvégéről szeretettel és lekváros kenyérrel, itt a Giliszta új klipje! A Giliszta pszichedelikus funk-punk/bármicore zenekar és szabadgondolkodó művészeti kollektíva 2017-ben jött létre. Eddig két single-el, egy kislemezzel, két kisnagylemezzel, és egy nagylemezzel álltak elő, most itt egy újabb single, amely a közelgő újabb nagylemez ígéretét hordozza magában. A zenekarra a folyamatos tartalmi és formai változás jellemző, dalaikban pedig a pszichedelikus rocktól kezdve a hip-hop/space-funkon át a thrash metálig sok különböző műfaj megtalálható. Az ironikus stílusgyakorlatoktól kezdve a progresszív ötvözetekig a sokszínűség maga is sokféleképpen jelenik meg. Aposztrofálták őket már a balkáni King Gizzard & The Lizard Wizardként, képzőművész punk/art-rockként, és Gabor Szabo-féle jazzként is.
Lassan három éve velünk van már a Flanger Kids duója, az első lemezük viszont csak most áprilisban jelenik majd meg. Első előfutárként kapjuk ma tőlük a Hideaway-t amit már meg is hallgathattok.
Idén 343 sokszínű jelentkezőből válogatott a szakmai zsűri, a harminc legjobbnak talált produkció került fel a keddi KERET szülinapon premierező shortlistre. Közülük kerülnek majd ki azok, akik felléphetnek a Gólya színpadán és további nyereményekhez juthatnak. A fellépők koncertjeit szokásosan videóra vesszük és publikáljuk a KERET YouTube csatornáján, a legjobbakat pedig visszahívjuk a Kikeltető Záróbulijára is.
Pár napja zárult le a jelentkezés az idei Kikeltetőre, ahol az ország-világ előtt megmutatkozni vágyó hazai zenei produkciók, fiatal előadók mérettethetik meg magukat a szakma releváns szereplőiből álló zsűri, egymás és a KERET közönsége előtt. A jelentkezők számát tekintve a tavalyi 377-es rekord ugyan nem dőlt meg, de idén sem szenvedtünk hiányt: 343-an jelentkeztetek végül.
Így tett a The Roving Chess Club is, a frissen alakult budapesti poszt-folk, indie formáció, akik stílusosan ma, nőnapon debütálnak akusztikus hangszerelésű, angol nyelven íródott dalaikkal. Könnyed hangulatú, folkos stílusuk, amelyen keresztül a mélabúsabb témákat is egyfajta életörömmel tálalják, a hazai színtérről leginkább a Platon Karataev első albumára emlékeztethet minket. A három (és fél) dalból álló, a nyitószám címét viselő ’I never said I’m gonna wait forever’ fülbemászó, üdítő hallgatnivaló, de mégsincs híján azért a gondolati tartalomnak sem.
Tavaly debütált a négytagú Zækar, az első EP-jükről mi is megemlékeztünk a blogon. Majdnem egy évvel később érkezik az első nagylemezük is, amiről Tökéletes popdal címmel kaptunk ma egy számot.
A KERET bloggal immár nyolcadik alkalommal keressük az ország legfrissebb feltörekvő zenei előadóit. A Kikeltető legfontosabb célja, hogy összehozzuk a fiatal zenészeket egymással és a legrelevánsabb szakmabeliekkel, és hogy beemeljük őket a hazai zenei vérkeringésbe. De milyen kézzelfogható előnyökkel jár egy előadónak, ha bekerül a programba? Máris eláruljuk.
A tavalyi nyitás után idén egy 4 napos fesztivál költözik be az 50-es években épült inotai hőerőműbe, ahol többek között a turbinacsarnokban, a kazántérben és az egyik hűtőtoronyban nézhetünk majd meg különböző audiovizuális produkciókat.
Fellépőnek érkezik többek között a brit Daniel Avery, az angol-német postpunk zenekar, a Lebanon Hanover, az Aphex Twin állandó kollaborátorával, Weirdcore-ral érkező zajzenész Slikback, és az új lemezüknek világpremiert tartó Extrawelt.
A Mambo Rumble és a Csillagrablók frontembere, Szalai Anna, 2021-ben indította el szólóprojektjét Dorozsmai Gergővel, a Mayberian Sanskülotts és a Gustave Tiger gitárosával kiegészülve. Debütáló lemezéről, a ‘Senki nem beszél’-ről több cikkünk is született a blogon, illetve egy KERET Live session felvételt is készítettünk velük.
Anna azóta inkább a zenekaraiban aktív: a Mambo Rumble diszkográfiája egy, a Csillagrablóké két nagylemezzel is bővült időközben, míg szólóprojektjét csak egy-két single-lel gazdagította. Ezt a sort folytatja a most megjelent ‘Viszlát cica‘ is, amelyben „a kőbányai Janis Joplin” egy szakításnak állít mélabús emléket.