Keltető

Platon Karataev
Az akusztikus bumm csúcsa felé

Nagyon jó érzékkel lépett fel a hazai alternatív palettára a pár hónapja alakult Platon Karataev. Az alapvetően indiefolkban utazó banda eddig érzékeny, őszinte, és mindezek mellett slágerérzékeny dalokkal rukkolt elő, a jövőre nézve pedig konkrét elképzeléseik vannak – de beszélgetésünk során legvadabb hangszeres vágyálmaikról is színt vallottak.

Némi önostorozással kezdve bevallom, ennek a cikknek hamarabb kellett volna megíródnia itt a KERET-en, hiszen már augusztusban, az Elevator című klipjük megjelenésekor életjelet adott magáról Platon, azóta pedig felléptek a Mika Tivadar Mulatóban, írt róluk a recorder.hu, az Indexen pedig a háromszámos Orange Nights című EP-jük debütált. A harmadik KERET Kikeltető elődöntőjébe simán, a patrónusok által jutottak tovább, találkozásunk alkalmával pedig szimpatikus izgalommal beszéltek a közelgő koncertről.

Balla Gergő szerint “az elődöntőbe jutás a zenekar számára egy nagyon fontos visszajelzés szakmai oldalról. Nagyon nagy boldogság volt számomra, hogy a barátok, ismerősök dicsérő szavai mellett szakmailag is elismertek.” A zenekar története 2013-ra nyúlik vissza, Gergő akkor kereste fel régi cimboráját, Czakó-Kuraly Sebestyént (aka. Cz.K.Sebő), hogy tanítsa meg gitározni – eleinte pedig feldolgozásokat, majd később saját számokat játszottak a Szabó Benedek és a Galaxisok dobosával, Bradák Somával kiegészülve. Idén ősszel lett teljes a banda, Jáky András basszusgitárossal.

“A jelenlegi dalaink közül a legtöbb alapötletet Gergő hozta, a másik részét pedig én.” – vázolta fel Sebő a dalok háttértörténetét. “Általában ketten kezdünk el rajta dolgozni, ráteszünk egy refrént, vagy egy másik gitárt, majd jön Soma és Andris, és szépen összemosódik minden.”

A Platon Karataev akusztikus hangzása magán viseli a brit és az amerikai folkzene hatásait, de számomra a Mumford And Sonst juttatja legelőször eszembe a dalok szépen konstruált ritmusváltásai miatt. Apropó Mumford, a srácok bevallása szerint egy agyontorzított elektromos bendzsó beszerzése a legvadabb fantáziáikat is kielégítené, sőt, egy cimbalom is szóba jöhet, lévén Sebő korábban azon is játszott – Gergő pedig hegedült és bőgőzött.

“Az első nagylemez gyakorlatilag már kész van, csak fel kell venni, és jövő év első felében megjelentetni. A második albumra is sok ötletünk, plusz már néhány dalunk is van – amiket élőben játszani fogunk. A folkos vonalat mindenképp megtartanánk, de a következő lemez talán kísérletezősebb lesz, mondhatni poposabb, mindenképp bátrabb.”

A folkzene műfajához megfelelően érdemes figyelni az egyszerű, de érzelmekben bővelkedő szövegekre, illetve az, hogy Sebő mellett Gergő is énekel néhány számban ad egy különleges ízt az élő fellépéseiknek . A kémia jól működik a zenekarban, Soma a Galaxisos fellépései mellett tudja tartani a frontot a Platon dobszettje mögött is, és alapvetően olyan műfajba tenyereltek bele rendkívül stílusosan, amibe itthon egyre többen kezdenek el játszani. A Zanzinger-féle Lone Waltz kiadó egyszálgitáros szellemiségétől kicsit populárisabb, könnyedebb zenét játszó Platon Karataev könnyen lehet az akusztikus újhullám legnagyobb brandje itthon – ráadásul mint hallottuk, már a következő utáni lépés is a szemük előtt van.

  • A Kikeltető második elődöntőjének utolsó fellépői lesznek, de megéri kivárni őket. Save the date: November 16, szerda, Toldi.

 

Kövesd a KERET BLOGOT!