Kikeltető PÉNZ
Kísérleti elektronika és audiovizuális performansz ma délutántól a Képző 11. Médiumanalízisén

Kísérleti elektronika és audiovizuális performansz ma délutántól a Képző 11. Médiumanalízisén

Idén 11. alkalommal kerül megrendezésre a Médiumanalízis, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékén. Április 12.-én pénteken kettőtől a Kmety György utcában 24 órán keresztül kapcsolódhat be bárki a közös médiafogyasztásba a hallgatók által szervezett programokon keresztül.

Az épület teljesen átalakul, pincétől a padlásig drótok futnak végig, senki sincs biztonságban, minden zegben és zugban készülhetnek felvételek – az idei téma a megfigyelés.

Délután előadásokkal indul az eseménysorozat, később filmvetítések, improvizációs tréning, zenei programok, váratlan fordulatok, installációk, megérinthető tárgyak kerülnek elő, s amikor az éjszaka sűrűségét már tapintani lehet, a mélyből előbújnak a búgópatkányok is…

Zenei lineup:

2100-2200 – 0O – Null Orchestra kísérleti zenei munkacsoport audiovizuális performansza
2200-2300 – hoozentroger set
2300-2400 – antenna laura set
2400-0200 búgópatkányok live – Már megint búgnak ezek a patkányok!” Ezennel már második alkalommal, pontban éjféltől. Valamivel hosszabban, mint annak idején a Gólyában.
0200-0300 eden_jeneses set

Mi is az a Médium Analízis?

Egy egész napos tévénézésnek indult 1991. november 22-én a jelenleg 11. alkalommal megrendezésre kerülő Médiumanalízis, mely ekkor még nem jelenetett egyet a későbbiekben már ténylegesen 24 órán keresztül tartó program- és adássorozattal; itt még csak ‘90 évek MTV1 és MTV2 műsoridejét foglalta magába.

Az első négy televízióra és annak szerepére reflektáló esemény még a Képző főépületének aulájában kapott helyet, mivel az Intermédia Tanszéknek ekkor még nem volt meg jelenlegi külön bejáratú helye. Ezen első rendszert teremtő alkamon került bemutatásra például az 1986-os Peternák Miklós, Beke László, Száva Gyula és Forgács Péter  Magyar Televízió híradóiból és időjárásjelentéseiből készült munkája, melyet Muntadas-Bull Cross-Cultural Television a világ ezen adásait magába sűrítő projektjére küldtek be. Emellett a résztvevők két külön készüléken tudták nyomonkövetni az aznapi adását az MTV1-nek és MTV2-nek, egy harmadikon pedig az összes többi csatorna közül válogathattak, illetve intermédiás hallgatók készítettek interjúkat egymással és más látogatókkal tévézési szokásaikról és magával a tévével való első élményeikről.

A későbbi ‘90-es éveben tartott Médiumanalíziseknek az előbb említett élőben látott és felvett egész napos adások és interjúk képezték az alapját, csak mindig került hozzá egy újabb variáció. Ilyen volt az örök kedvenc, a mixer, mellyel egyszerre lehetett az aktuális adást vegyíteni a rögzítettekkel, illetve az a gesztus, hogy magát az élő adást is igyekeztek becsatornázni az Intermédiára. 1995-ben Szabó Eszter és Nyitrai Orsolya “X órája nézzük…” projektje révén az MTV minden órában bemondta, hogy az esemény résztvevői hány órája nézik a tévét, amihez más nézők is tudtak csatlakozni a műsorba való betelefonálással, Bölöcskey Miklós pedig 1997-ben a 20:00 órás híradó hátterét hackelte meg úgy, az Erzsébet hídról egy nagyméretű derítővászonra villantott vakuval.

‘97 után legközelebb 2011. november 22-én, Marshall McLuhan születésének 100. évfordulójából tartott rendezvénysorozathoz csatlakozva – McLuhan 100 – folytatódott a Médiumanalízis.

Ekkor vette fel jelenlegihez hasonló formáját is, melyben már nem csak az adás, annak ismétlése és arra adott verbális reflexiók kaptak szerepet, hanem a televízióra adott performanszok és meghívott az új média helyzetéről beszélő előadók is.

A kimaradt 14 év alatt nem csak a tv, de maga a technika is nagyot fejlődött és az emberek fogyasztási szokásai is megváltoztak.

A felvett tv közvetítéseket sugárzó készülékek mellé bekerültek a 24 órán át reklámokat és sorzatokat vetítő helyszínek, illetve később ehhez csatlakozott, hogy egy már meglévő válogatásból ugyan, de teljes filmet is megtudtak tekinteni az erre érdeklődők. Illetve a tévés bemondó szerepe is könnyedén felvehetővé vált; 2011-ben már élőben közvetített a Labor Galériából az ott éppen akkor nyíló kiállításról az Intermédia Tanszékre Mihályi Barbara és Fodor Dániel, vagy az épp Erasmuson lévő hallgatók Skype-on számoltak be a külföldön tapasztaltakról.

Emellett a látogatók együtt-tévézéssel való bevonását is átvették az olyan interaktív programok mint a számítógépes játékok live-streamje illetve önmagában a helyszínen való közös játék, a performaszokba való bevonás, imprós színház, zenélések, illetve közös vacsorázás és reggelizés.

A KERET bloghoz bárki hozzáférhet ingyen, azonban a fenntartása költségekkel jár. Szeretjük a kortárs magyar zenét, szeretünk ezzel foglalkozni, azonban a fennmaradásunkhoz és a fejlődésünkhöz szükségünk van a ti segítségetekre is! Havi rendszeres, vagy egyszeri adományoddal hozzájárulhatsz a missziónkhoz, hogy ezáltal az egész budapesti független színteret is támogasd.