Miről is szól a fáma?
január 26, 2015

fáma (főnév)
Híresztelés; nem feltétlenül megbízható hír, szóbeszéd.
Eredet [fáma > latin: fama (pletyka, szóbeszéd)]
Fáma (tulajdonnév)
A hírverés és a pletyka istennője a római mitológiában.

A Sorbonne Sexual egy ilyen albumcímmel nagyon szépen meghatározza önmagát. Nagyon pörgős, sokatdumálós, rengeteg érzelmet megoszt, de ugyanakkor fontos kérdéseket boncolgat, és őszintén vall. Pont ilyennek képzeltem az alapján ahogy leírták a dalaikat a lemezpremierhez fűzött cikkben. Az elbeszéléseket olvasva  baromira megtetszett a stílusuk, meg kellett hallgatnom. Nem csalódtam; remek szövegeket hallottam.

Karádi Gergő, Vitányi Dávid, és Dörögdi Dávid triója a hazai fiatalok világképének nagyon szép lenyomatát festi meg.

Szeretik szétcsapni magukat, rohanva, a pillanatnak élni:

ösztönt kapcsolj
szemet kösd be
s számolj tíztől
vissza közbe

Szeretnek belemerülni a pesti éjszaka keserédes velejébe.

végig bedőlök
a vége pont olyan jó
minden egy lyukba
nyílik a fellegajtó
kenderparfüm, gíros, körtelé

Szeretik a szexet:

ez a szex most jó veled
csak akkor ha nem szédíted a
lábadat hogy úgy rángatod
nem is látom a Balatont

De méginkább a szerelmet.

sorbonne12

Az első nóta, a ‘Magába Pörög’ felütése hangzásilag a tini-alter kategória. Aztán a refrénre magára talál, utána pedig olyan grunge-os zúzás jön be, hogy azt mondom: Na helló, ezaz! Ez a hullámzás a legtöbb számukra jellemző, rengeteg fasza riff, de egykét gyermekbetegség mindenhol előfordul.

A ‘Végig Bedőlök’ riffje nagyon vagány, átjár közben az az érzés amikor lehet tudni, hogy az este végére mindenki be, vagy méginkább ki fog dőlni. A ‘Csábékszer’nek én dőltem be; azt gondoltam, hogy egy lassú, hamiskás ballada lesz. Ezzel szemben a refrén olyan durván erőszakott vett a dalon, hogy hátrahőköltem a székemben. A vége meg madárcsicsergés, szép. Az ezt követő ‘Csuromvéres’ viszont sajnos nem lett jó. Nagyon kellemetlen amikor olyan zenét hallgatok, amiről érzem, hogy mi akar lenni, de sajnos így még csak erőlködésnek hat. Ez egy epikus ballada szeretne lenni, szép női vokállal és elszállós gitárszólóval. Ezzel szemben ez a két elem a lemez összességében legnagyobb hibája. A lány hangja nem lemezre való, a gitár pedig nagyon vékonyka, az eufória sajnos elmaradt. Pedig olyan közel volt! Ajh, én drukkoltam.

Pedig megy nekik a „lassúzás”, a ‘Lánchűtés’ egy pszichedelikus-punkos-kispálos fantazmagórikus fantasztikum. Innen repül el egy kicsit messzebbre a lemez a valóságtól, egy nagyon furcsa effekthurrikánon keresztül utazunk – mélybe vagy magasba – hogy onnan köpjünk rá a információáramlat fonákságaira. (‘Transzformermámor’) A további utazások a múltba vezetnek: egy előző életbe (‘Wurlitzer Lehettem’), utána a gyermekkorba (‘Édesapám, Édesanyám’), ami valószínűleg ’94 körül lehetett, mert a refrénje tiszta Nirvana.

A lemezt egy nagyon szép és érett szám, a ‘Távolodunk’ zárja. Kicsit mindentől elszakad, és kívülről vizsgálja meg magát, önnön lényegét firtatja. „Miről is szól a fáma?” kérdezi. És én csak ülök 38 perc után és gondolkodom a rengeteg kérdésen, amit az ölembe pottyantott.

A Sorbonne Sexual bemutatkozó lemeze jó írói vénáról és kiforrott önképről tesz tanúbizonyságot. Sok kérdést tesz fel, ezekre nem felel, de nem is feladata. Csak elmondja mi újság az „altervilágban”, hogy mi a legújabb fáma.

Aki kedvett kapott hozzá, javaslom, hogy otthon, csendesen, figyelmesen hallgassa végig, és utána meditáljon rajta egy fél órát, megéri. Ajánlom Kispál és 30Y rajongóknak, Parti Nagy és Arany János fanoknak, Kurt Cobainnek és a végén a kisgyerekek miatt még a Pink Floydosoknak is.

Hallgassátok meg a lemezt feljebb, amit Makay András produceri munkájának köszönhetünk, ha pedig szeretnétek a lemezt élőben is hallani, akkor menjetek el a lemezbemutatóra, ami január 31-én lesz a Kis Á-ban.