Ezek az elmúlt évtized legjobb magyar klipjei

Cikk

szeptember 19, 2015

Kocsis András

299

Két egész délutános és estés klip maraton után tegnap éjfél előtt nem sokkal átadták az első Magyar Klipszemle díjait, összesen 12 + 1 kategóriában. A díjazottak között voltak teljesen egyértelmű esélyesek, kellemes meglepetések, de hatalmas csalódások is.

12003264_694369060663963_4466088507431560168_n Az esemény helyszínéül szolgáló Toldit kívül-belül kitapétázták piros-kék Klipszemlés plakátokkal. Tök jó volt a dizájn, de az én ízlésemnek a kivitelezés – főleg a dohánybolt szerű hatalmas vörös kirakatmarica miatt – kicsit túlgondolt volt. Csütörtök délután levetítettek a közel 900 nevezett videóból 165-öt, a zsűri aztán péntek hajnalig tanácskozott a döntőbe jutó klipekről.

A kialakult lista összességében elég korrekt lett, és hű maradt a szervezők szándékához, miszerint ne csak egy szűk kör ízlését, hanem a teljes magyar klipipart lefedjék. A jól kitalált kategóriák jelöltjeit viszont mintha összekeverték volna, különösen identitászavaros volt a legjobb zene kategória, amelyben a Passed mellett például Majka is helyet kapott.

És aztán el is vitte azt. Igen, 2015-ben egy videoklipes szemlén a legjobb zenéért járó díjat Majka kapta a ‘Belehalok’ című videójáért, amelyről köztudott, hogy egy lopott alapra készült. Az egyik zsűritag, az index.hu kult rovatvezetője, Libor Anita azt mondta a díj átadásánál a közönség kínos kacarászását túlkiabálva, hogy értékelni akarták a 33 milliós nézettséget, mert ez a videó valóban megkerülhetetlen jelensége az elmúlt pár év hazai kliptermésének. Az vitathatatlan, hogy emiatt a ‘Belehalok’nak járt díj, de nem a legjobb zenéé, az tuti.

Majka nyerte a legjobb zenének járó díjat az első Magyar Klipszemlen. Ezt most csak így itt hagyjuk.

Posted by KERET on Friday, September 18, 2015

Kicsit ezt éreztem a legjobb operatőrnek járó díjnál is, amelyet a Volkova Sisters kapott a ‘Das Mädel und die Dunkelheit’ című egysnittes, kameramozgás nélküli, egyébként fantasztikus klipjéért. Értem én, hogy egyszerű, de nagyszerű, de ha már egyszer a legjobb operatőri munkáért adnak díjat, súlytalanná válik az egész, ha nem a bravúros (technikai és szakmai) megoldásokat díjazzák, hanem direkt az ellenkezőjét (avagy a direkt ellenkezőjét).

Ha ezt a két díjat megcserélték volna, már sokkal korrektebb lenne az egész mezőny. 

A ‘Belehalok’ ikonikussága főleg pont a kameraképben rejlik, a Volkova Sisters pedig az ország egyik legeredetibb, zeneileg legizgalmasabb produkciója. A további nyertesekkel többé-kevésbé elégedett vagyok, a fődíjas PASO-val mondjuk pont nem, viszont nagyon örülök a The Qualitons-nak, a neonak és a Middlemist Rednek. A teljes lista:

Maga a díjak átadása mondhatni felhőtlen volt, az általában mindig nagyon kínos közhelyes jelenetek helyett családias, vicces és spontán hangulat volt. A felmerülő technikai problémákat sikerült mindig jól lecsapni egy-egy poénnal, a zsűri látszólag (minden bizonnyal) kiváló hangulatban volt és a díjazottak sem feszülték túl a dolgot.

A Bermudás Urbán Dani, amikor átvette a díját azt mondta, hogy nagyon hálás a szervezőknek, hiszen a filmszemle, mint olyan kezd kihalni Magyarországról, és nagyon dícséretes minden olyan kezdeményezés, mint amilyen a Klipszemle is.

És tényleg, nem is kell sok az örömhöz: jó társaságban nagyban nézni klipeket, majd bulizni hajnalig.

A szervezőknek idén még könnyű dolga volt, hiszen az elmúlt tíz év videói közül bőven lehetett válogatni, és amúgy is úgy tűnhet, mintha nem lenne már egy épkézláb zenei díjátadó sem. Kíváncsi vagyok, ha eztán évről évre össze tud jönni egy újabb fesztiválnyi klip anyag, akkor a Magyar Klipszemle a budapesti színtér kultikus ünnepévé válhat akár már jövőre.

Képek: Magyar Klipszemle Facebook, @liboranita