Egy zenekar életében talán a legfontosabb a koncertezés, hiszen itt találkozik az előadó közvetlenül a közönségével. Kezdő zenekarként viszont nem egyszerű koncerteket szervezni, és az elején sok tényezőre oda kell figyelni, hogy a későbbiekben simán menjen minden.
Czeglédi Szabolcs, a Run Over Dogs frontembere, a zenekar általa szervezett második európai turnéja előtt összeszedte a legfontosabb dolgokat, hogy ti is tanulhassatok tapasztalataiból.
1. Szerezzetek rutint!
Vannak emberek, akik a színpadra születtek, de idővel azok is bele tudnak jönni, akik nem. Az első koncertjeiteket tartsátok a saját városotokban, kisebb klubokban, és hívjátok el a haverjaitokat. Ez az a pont ahol színpadi tapasztalatokat, és önbizalmat tud szerezni egy zenekar. Ha bejött, ismételjétek meg más klubokban is.
2. Legyetek előzenekar
Ha menő a zenekar (nyilván még nem profi, de különleges) és sok haver kíváncsi rátok, jó eséllyel hamar meghívást fogtok kapni nagyobb zenekaroktól, akár kluboktól, akiknek (bár nem mondják) szintén fontos, hogy új közönséget találjanak rajtatok keresztül.
3. Küldjetek hanganyagot!
Ha a második pont nem jön össze csont nélkül, akkor elérkezett az idő egy hangzó anyag elkészítésére, ha még nincs. Erről egyébként itt írtunk bővebben. Egyelőre nem kell több százezret rákölteni a cuccra, csak adja vissza nagyvonalakban az elképzeléseiteket. Ha ez megvan, már te tudsz zenekarok és helyszínek elébe menni.
4. Ne vállaljatok el mindent!
Erről a gondolatról megoszlanak a vélemények, de ha érzed, hogy elkezdett mocorogni a zenekar, egyre több helyről kapsz pozitív visszajelzéseket, akkor szerintem ne vállaljatok el minden koncertet, amire meghívnak titeket!
Ettől a produkció hamar unalmassá válhat a már kialakult keménymag számára, pedig neked most ők a legfontosabbak. Én azt javaslom, inkább próbáld meg koncentrálni az erőidet egy-egy olyan fontosabb bulira, ahova igyekszel meghívni mindenkit, akit érdekelhet a fellépésetek!
5. Hívj meg fontos embereket!
Egyeztess a klubbal, és nyugodtan írj egy e-mailt a zenekar szempontjából fontos embereknek, véleményvezéreknek, újságíróknak, hogy + 1 fővel felírnád őket a vendéglistára, jelezzenek vissza, ha el tudnak jönni. Így tudod, hogy lesznek ott olyan emberek, akiktől fontos visszajelzéseket kaphatsz a zenekaroddal kapcsolatban.
6. Figyelj az online promócióra!
Fontos, hogy figyelemfelkeltő, de igényes képet, címet, leírást adjatok a Facebookos eseményhez (kevés szöveg, menő kép, hiszen a newsfeed pörgetése közben nem ülnek sokat egy-egy poszton az emberek, így viszont erre tuti nyomnak egy lájkot). A kezdési időpontokat mindig egy kis ráhagyással írjátok ki, minimum negyed, maximum fél óra legyen a meghirdetett és a tényleges kezdés között.
7. Osszátok fel a feladatokat!
Döntsétek el zenekaron belül, hogy ki szervezi a koncerteket, azaz ki tartja a kapcsolatot a klubbal/szervezőkkel, ki írja a pályázatokat (nagyon hasznos pályázatok vannak mostanában, mind koncertszervezéshez, mind lemezfelvételhez, úgyhogy ezeket mindig figyeljétek!), és hogy ki szervezi a lebonyolítás logisztikai részét, mint például a szállítás, bepakolás, kipakolás. Fontos, és sok balhét megelőz, ha megvannak a szerepek, és tiszteletben tartjátok ezeket.
8. Tudjátok, hova kell mennetek!
Ha jól működik a gépezet, csekkoljátok, hogy a ti szinteteken álló zenekarok hol, milyen klubokban játszanak, így amikor írtok olyan helyeknek, ahol reális, hogy fel tudtok lépni, a szervező valószínűleg már ismerni fogja a neveteket, és nem ütköztök akadályokba. Azt viszont kalkuláljátok bele, hogy ha például egy debreceni zenekar otthon 300 ember előtt játszik, Budapesten ez nyilván nem lesz így elsőre, és fordítva.
9. Fesztiválok
Tapasztalataim szerint nem érdemes a fesztiváloknál fellépésért kopogtatni, hiszen az ottani szervezők pontosan tudják, hogy ki mennyit ér, hogy hol tart most az adott zenekar. Természetesen a zenédet nyugodtan küldd el, benne van a pakliban, hogy felkelti a szervezők érdeklődését. Oda fognak rád figyelni, viszont amíg csak a zenéd jó, de nincs neved, nem fognak hívni.
10. Irány külföld!
Ha külföldre mész, érdemes turnéban gondolkodni, akár csak 2-3 állomással, de sokkal jobban megéri így, mintha csak egy koncertet adnátok. Amikor külföldi kluboknak, promótereknek írsz, muszáj, hogy érdekes és jól felépített legyen a leveled. Kell egy rövid, informatív biográfia, akár pontokba szedve, tőmondatokba foglalva az öt legfontosabb tudnivalóval rólatok.
A levélnek tartalmaznia kell a zenekar városát, ami bár sok klubot el fog ijeszteni, mégis felesleges köröket spóroltok meg vele, hiszen akármennyire tetszik nekik a zenétek, a legtöbb helyszín nem meri bevállalni a kockázatot, üzletileg legtöbbször nem éri meg nekik az ő városukon kívüli zenekart hívni. Ez pontosan így van minden országban, Magyarországon is. Tehát ha nem írnak vissza, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy a zenéd szar.
Egy jó videoklippel egyébként könnyebben meg lehet fogni a külföldi szervezőket. A három legerősebb számodról küldj linket, az alapján bőven el tudja dönteni, hogy kellesz-e neki. Jól kinéző sajtófotó, illetve koncertfotók (max 2-2 db) szinesítik a leveledet! Viszont ami nagyon fontos: kell, hogy lássák, hogy itthon van rajongóbázisod. Nem elegáns ebben mérni, de 1000 Facebook lájkoló alatt nem érdemes anyagot kiküldeni, nem vesznek majd titeket komolyan. Barátkozzatok kinn sokat, és igyekezzetek külföldi zenekarokat hozni itthonra, fontos a jó kapcsolat, hogy bármikor vissza tudj menni adott országba.