Minden dalnak megvan a maga története. Némelyik lassan születik meg, akár éveken át csiszolódik és alakul, míg mások olyan könnyeden válnak ki a szerzőből, akár egy sóhaj. Az Aquarium az utóbbiak sorát erősíti. Mádava egy budapesti éjszakán, a kisboltból hazafelé rakta össze a trekk alapjait, amelyet aztán – végső formájában – a Kikeltető színpadán, most pedig kislemezen hallgathatunk meg mindannyian.
Bereményi Géza egyszer úgy vélekedett, hogy „nem az emberek kapják a nevüket, hanem a nevek az emberüket” – ebben bizonyára igaza volt, példának okáért itt van Mádava, akivel a magyar zenei színtéren egyre gyakrabban találkozhatunk. A „Mádava” csengése rögtön egy egész világot idéz fel bennem: indiát, a füstölők illatát, Ráma varázslatos alakját, a hindu vallás lenyűgöző mondavilágát. És itt van ő, aki szintén egy világot tár elénk, amely ugyan szűkebb, mint a hinduizmus örök törvénye – egész pontosan akkora, mint egy akvárium –, de így is számos különlegességet tartogat.
Papp Mádava körül 2023-as Kikeltetős szereplése után sem állt meg az élet. Decemberben egy újabb mérföldkő tűnt fel a horizonton, hiszen ő képviselhette hazánkat a brüsszeli Imagine Music Experience-en, amely fiatal európai művészeknek nyújt segítséget abban, hogy nemzetközi kapcsolatokat és tapasztalatokat szerezhessenek a szakmában. A pozitív élmény hatására megerősítést nyert korábbi szándéka, mely szerint a 2024-es évben több megjelenéssel színezi majd a hazai underground szcénáját. Ennek első jele az Aquarium címet viselő kislemeze, amely már meghallgatható az összes nagyobb streaming platformon.
Az Aquarium nem egy storyline típusú alkotás, sokkal inkább metszet, kiragadott rész a világból, mint az óceán egységéből kiemelt üvegmedence, saját ökoszisztémájával.
A kellemesen lankás dallamképletek egy régóta utazó ember ébrenlét és álomvilág közt elejtett számvetését elevenítik meg előttem, amely érzetemre magyarázat lehet Mádava cseppet sem mindennapi élete. Növekedését végigkísérte a változás és a fordulópontok sora, amelyek között helyet kapott szülei válása, számtalan költözése vagy a hosszabb-rövidebb ideig tartó külföldi tartózkodásai. Nem meglepő hát, hogy az Aquariumban sem a lineáris történetelmondás az uralkodó vezető elv, hanem a fel-felbukó események és emlékek láncolata, amelyeket egy valami köt össze: maga a szerző, aki a történetek forgatagának az átélője.
Mádavával a Zsírban ültünk le, hogy a megjelenésről kérdezzük
KERET: Honnan származik az Aquarium hangzásvilága?
A felvételek során arra törekedtem, hogy bizonyos részek távoliak legyenek, hogy ne lehessen eldönteni, vajon élő-e, amit hallasz. Ezt nagyon szeretem, sokszor keverem a beat-es, a loop-os és az élő hangzást.
Mi ihlette a szöveget és a dal címét?
Igazából az egyedüllét, de nem feltétlen negatív vagy pozitív értelemben. Sokkal inkább a saját kis világomnak az építése, a létezés, hogy mi van bennem legbelül, amikor egyedül vagyok. Az akvárium szerintem egy erős hasonlat minderre. Ezen kívül a dal csak úgy „kifolyt” belőlem, nagyon természetes volt a létrejötte, én pedig mindenképp vízre asszociáltam ebből. Ha számot csinálok, sokszor egy képre fókuszálok, elképzelek egy filmjelenetet. Itt az akvárium a saját világom és én abban úszkálok.
Ahogy megszólal a szám, rögtön egy képsorozat indul el a fejemben. Az álom és az ébredés találkozópontja, gondolatok és emlékek villanásai. Számíthatunk videoklipre a közeljövőben?
A videóklip benne van, viszont egyelőre a számokra és a felvételekre szeretnék koncentrálni. Mindezekkel együtt nagyon sok vizuális tervem van, mert nagyon fontosnak tartom a vizualitást.
Mit gondolsz, mennyire elengedhetetlen, hogy „arca” legyen egy zenének?
Ha csinálok egy projektet, akkor szerintem kell hozzá egy külön világot építeni, ennek pedig ugyanúgy része az előadó maga, mint a korábban említett vizualitás. A legóhoz tudnám hasonlítani, amiből kicsi koromban egész univerzumokat építettem fel. Kell az a „világ”, amire az emberek asszociálni tudnak, mert nem csak a zenéről szól már minden. Ezzel először úgy voltam, hogy szomorú, de alkalmazkodni kell és ez tök izgalmas is egyben.
Hogy érezted magad Brüsszelben?
Nagyon inspiráló volt. A Botanique-ban játszhattam (híres koncerthelyszín Belgium fővárosában – a szerk.), ahol lépett már fel Anderson .Paak vagy a De La Soul. Ezeket a kiírásokat nézve azt éreztem, hogy valami elindult. Természetesen új élmény volt, hiszen más egy külföldi közönségnek játszani, kilépés a megszokottból. Magára a fellépésre tíz percet kaptunk, ennyibe kellett belesűríteni a mondanivalónkat, a visszajelzések pedig nagyon jók voltak. Egyébként egy barátommal voltunk kint, már rég játszottunk együtt, így a közös munka is külön élmény volt.
Áruld el kérlek, hogy kitől kaptad a nevedet.
Édesanyám tizenéves korában nagyon mélyen elmerült a keleti kultúrákban, a spiritualitásban, az érdeklődése pedig később is megmaradt. Ebben a szellemben nevelt minket is, a nevemet pedig tőle kaptam és indai eredetű. Egyébként a neveltetésem a zenéimben is visszaköszön, mert kissé spirituálisak.
- Aki élőben is szeretné hallani az Aquarium-ot, az január 31-én látogasson el a Manyiba, ahol egy teljes live set-et ad elő Mádava, testvére és barátaik. Esemény erre!