A Gustave Tiger utódzenekara első lemezével hozza el a végítéletet
november 9, 2023

A 2022-ben feloszlott Gustave Tiger utódzenekara, a Káltes Ekwa egy teljesen új és kaotikus energiával tért vissza idén, most pedig megjelent az első lemezük, az Átváltozások, tizenkét igazán sajátos dallal.

„Tavaly tavasszal kezdtünk el csinálni egy EP-t a szintipop/elektropop/szintis posztpunk/electroclash bűvöletében, aztán hamarosan kiderült, hogy ez inkább nagylemez lesz, és nem is annyira szigorúan műfaji, mint ahogy azt terveztük, hanem annál valamivel talán sajátosabb. Majd ősszel jött Flóra énekelni, és onnantól kezdve csodálatos módon helyére került minden, ami addig nem stimmelt. Mindegyik száma a végítéletről szól, vagy nem.”

A Káltes Ekwa, s a lemezük is erről szól, egy konkrét koncepció köré épített, zeneileg alaposan átgondolt és felépített alkotás, még sincs keretek közé zárva. Magával ragad és hagyja, hogy minden hallgatóban más érzéseket váltson ki.  A dalokat összeköti az elektronikus hangok fókusza, a lemez mégis túlmutat ezen, az első dal, a ‘Démontojás’ egy szintipop, a ‘Tiltott geometria’ szintipunk, de például a ‘Víznemző’ meg egy dark wave szám, sokszínű és egy teljesen sajátos hangzásvilággal meg tudja teremteni ezt az unikális élményt hallgatás közben.

Elborult humor, a világvége kezdete, hektikus rend … ezek a számok mind zeneileg, mind pedig dalszövegeikben tele vannak olyan ellentmondásokkal, amelyek valahogy egyszerre feloldhatatlanok, de mégis összetartoznak. Olyan témákat dolgoznak fel, mint például a „kozmikus szorongás”, a „gnosztikus pesszimizmus”, a spiritualitás és a vallás, mégis mindez nem csak könnyen befogadható, hanem még élvezhető is.

Újra meg újra meghallgattam ezt a lemezt, mert idő kell ahhoz, hogy az ember feldolgozza ezt az ezernyi impulzust, ami eközben éri. Megbűvöl és egyre mélyebbre visz, a végén pedig várod, hogy eljöjjön a feloldozás. Van az egészben egy furcsa melankólia, ami végül mégis egy eufórikus érzésben csúcsosodik ki, az első hét számot (egy rövid átvezetővel) három patetikus „monstrum” követ, s mindennek a végén, a megváltás, a ‘Hexaémeron’, ami mindössze pár másodperces, mégis a legteljesebb befejezés.

A borítót Neményi Márton és Marafkó Bence készítette, akik megfogva ezeket a megfoghatatlan, nem mindennapi érzéseket, tökéletesen egészítették ki a megjelent lemezt.

  • A lemezt meghallgathatjátok bandcampen és november 17-étől spotify-on is.