A koronavírus egyelőre ellopta a show-t a zeneiparban, de te is segíthetsz a helyzet javításán
március 13, 2020

Az elmúlt napok kulturális hírei tekintetében a koronavírus egyértelműen „elvitte a show”-t. Emellett sokak megélhetési forrásait és jövőbeli terveinek egy részét is. Ez természetesen nem csak a kultúrszektorra igaz, de mint zenei blog, ennek a közegnek a problémáival mi magunk is kiemelten találkozunk.

Biztosan szembe jött már veletek is a visszavonásig érvényes rendelet, miszerint jelenleg tilos Magyarországon 100 fő feletti beltéri, illetve 500 fő feletti kültéri rendezvényeket tartani. Hasonló gyakorlat a világ számos pontján életbe lépett, illetve sok előadó és szervező önszántából döntött úgy, hogy az egészségügyi érdekeket szem előtt tartva lemondja a fellépéseket, turnékat, fesztiválokat, a koncerthelyszínek és szórakozóhelyek egy része pedig átmenetileg bezárja kapuit.

Legyen szó az amerikai Coachelláról vagy a budapesti zenei élet bástyáiról, a vírus sokak működését felforgatja vagy szünetelteti, emellett művészek, menedzserek, szervezők, hangmérnökök és számtalan háttérben dolgozó ember marad munka nélkül egyik napról a másikra.

A Rolling Stone magazinnak nyilatkozó Zena White lemezkiadóguru szerint a legjobb, ha mindenre felkészülünk, de ő abban reménykedik, hogy nyárra javul a helyzet.

„Társadalmi felelősségünk, hogy megpróbáljunk megtenni mindent amit csak tudunk a sebezhető emberek védelme érdekében, de ez kétségtelenül óriási kockázatot jelent a művészek és a független promóterek ipara számára. Senkinek nincs kristálygömbje, de minél tovább várunk, hogy cselekedjünk, annál kevésbé valószínű, hogy hamarosan folytathatjuk a dolgunkat.”

Szerinte most a fizikai térből az online jelenlétre tolódik a hangsúly, ezért új utakra és módszerekre van szükség a zeneipar életben tartásához. Erre hozza példának azt, hogy Kínában előadók online fesztiválokat tartottak a hálószobájukból.

Mindenesetre a dominó-effektus perceken belül életbe lépett itthon is. Záporoznak az elmaradást, elnapolást, bezárást bejelentő posztok, van, aki a zeneipar összeomlását emlegeti. A helyzet valóban félelmetes, de a pánikolás még soha senkin nem segített – ellenben a megfontolt, pozitív, empatikus gondolkodás igen.

A korlátozás bejelentését követő első órákban az emberek többségén a saját terveikkel kapcsolatos pánik söpört át – és most vegyük a „közönséget”, nem a hirtelen megélhetési problémákkal szembesülő zeneipari embereket, hiszen nekik nagyobb gondjuk is lett. Így igaz ez a betáblázott nyári fesztiválokkal kapcsolatos elképzelésekre és a nagyon-nagyon várt koncertekre is. Majd a fókusz érezhetően áthelyeződött a közös érdekekre.

Az információk leülepedése után azt hiszem a legtöbben belátjuk, hogy a legjobb, amit tehetünk – saját-, mások-, és a zeneipar érdekében is – az, ha betartjuk a javasolt óvintézkedéseket.

Többek között minél gyakrabban kezet mosunk – akár egy friss Szabó Benedek-sláger segítségével -, illetve egy darabig lemondunk az élőben történő csoportos találkákról.

Azért fogalmazom ezt ilyen furcsán, hiszen ez korántsem jelenti azt, hogy annak teljes valójában le kéne mondanunk a társasági életről. Szerencsére az internetnek hála már nem kell elszigetelt remetének éreznünk magunkat, ha a péntek estét a szobánk melegében töltjük. (Öröm az ürömben, hogy fomónk sem lehet, hiszen nincs miből kimaradni.)

Egyelőre a várakozás szakaszában vagyunk és csak a türelem segíthet, illetve az összefogás. A mérges kommentek az elmaradt eseményeknél nem, hiszen mindenki a legjobb tudása szerint azon dolgozik, hogy a programokat online közvetítéssel vagy egy későbbi időpontra halasztva megtartsa.

Szinte nincs is olyan elnapolt vagy elmaradó esemény, ahol a már megvásárolt jegyünk árát ne kapnánk vissza

– mi mégis arra buzdítunk titeket, hogy a #Neváltsvisszajegyet kezdeményezés szellemében bizony NE kérjétek vissza a koncertre, színdarabra vagy más programra vásárolt belépők költségét. Ami a ti pénztárcátoknak pár ezer forintos kiesés, az összességében a most munka nélkül maradt emberek számára kiemelten fontos lehet.

Segítsétek a kulturális és zenei élet dolgozóit azzal, hogy adott esetben kihasználjátok az új időpontot, ahova jegyetek egészen biztosan érvényes lesz. Vagy pedig tekintsetek az elköltött összegre egyfajta adományként egy olyan ipar számára, ami egyébként oly sok boldogságot tud hozni az életünkbe.

A hazai zeneipar is visszafojtott lélegzettel várja a fejleményeket. A legpozitívabb forgatókönyv szerint, ha most „meghúzzuk magunkat” és a közös érdekeket szem előtt tartva minimalizáljuk az emberi érintkezéseket, akkor a késő tavaszi, kora nyári koncertek és fesztiválok még talán menthetőek is lehetnek. Ezzel együtt is a „szimpla”, könnyebben áthelyezhető koncerteket inkább őszi időpontokra teleportálják, mivel a nyári főszezon jövője is kérdéses.

Programjainkkal kapcsolatban mi is a kalkulálás fázisában tartunk. Márciusi klubestünket fájó szívvel, de valamennyiünk egészsége érdekében elhalasztottuk. Az április végi Szülinyolc sorsa pedig egyelőre a folyamatosan alakuló helyzet markában van. Az biztos, hogy időben értesítünk majd titeket a végeredményről!

A kultúráról pedig ezekben a nehéz hetekben sem kell lemondanunk. Ha pluszban segíteni is szeretnénk, az említett megmozdulás mellett több más lehetőségünk is van.

Ezek közé tartozik kedvenc előadónk zenéjének megvásárlása, például egy bakelit vagy egy Bandcampre feltöltött album formájában, esetleg egy menő zenekari póló beszerzése, amit 70 évesen is nosztalgikus mosoly kíséretében húzunk majd elő a szekrényből.

Vagy a modern technikának hála várhatóan egyre több koncertet/színdarabot megnézhetünk online. Íme pár példa:

A TRIP Hajón frissen alakult Első Magyar Karantén-színház első előadója tegnap este a Deadly Mantis zenekar volt, a koncertet a közönség élőben követhette a hajó Facebook-oldalán.

A következő előadás pedig Albert Camus A pestis című regényének monodráma változata lesz Hegedűs D. Géza tolmácsolásában, amit március 16-án, hétfőn 19 órától láthatunk, szintén streamelve. A fellépő művészek mindannyian ingyen vállalták a fellépéseket, azonban ez a működési modell hosszútávon nem fenntartható, a TRIP Hajót működtető alapítvány a hajó weboldalán közzétesz egy számlaszámot, ahová szeretettel várják a felajánlásokat.

A Carson Coma hasonló megoldással ajándékozza meg a koncertre szomjazókat.

„Szeretsz az ágyadban fetrengeni? Esetleg a nappalidban ugrálni? Most végre itt az idő, hogy lelkiismeretfurdalás nélkül maradj otthon, nézzél tévét, énekeld a kedvenc dalaidat, úgy, ahogy még sohasem! Interaktív Carson Coma live stream egyenesen az Artemovszk 38 fedélzetéről, hogy a vészhelyzet idején se maradjunk rokkendroll nélkül. Mi zenélhetünk, Ti táncolhattok, a köztes időben pedig a kommentjeitekre válaszolunk, történeteket mesélünk – szerelemről, barátságról, csalódásról és az élet apró örömeiről”

– áll speckó eseményük leírásában.

A Szimpla Kert ugyan határozatlan időre szintén bezárt, de a Lemming programos zenekarok bulijairól nem kell lemondanunk.

Tegnap a God & Monkey koncertjét követhettük nyomon a Szimpla YouTube-csatornáján, 17-én pedig jön a Lanou, és így tovább. „Az élet lehet, hogy megáll, de a kultúra nem!” – írják a csatornán, és csak egyetérteni tudunk.

A Mongooz And The Magnet szintén YouTube-on, saját próbatermükből zenél majd az elmaradt koncertért cserébe, ma este 9-től. És ez csak pár példa a sok közül, csupán nyitott szemmel kell járnunk az online térben. Amúgy pedig az aktuális közvetítések mellett a különböző archívumok és saját gyűjtemények is jó búvóhelyül szolgálhatnak.

Oké, az online közvetítés nem újkeletű dolog, de az ilyen klasszikus értelemben vett élő zene-mentes időkben némi találékonysággal még jobban ki lehet aknázni, mint eddig. Ugyanez igaz a programmentessé vált szabadidőnkre is. Az egész KERET csapat nevében kívánom, hogy töltsétek meg minél több hasznos dologgal és ne pánikolással.

  • A Hangfoglaló Program kárfelmérést indít, hogy az eredményekkel felvértezve tudja tervezni a járvány elvonulását követő időszakot – ha érintett vagy, a kérdőívet itt tudod kitölteni.

Fotók: Varga Orsi