A népzene revival folyik össze a szörf rock hullámaival a Folksteps új lemezén

Zene

március 1, 2020

Énekes András Előd

758

A budapesti fiatalokból álló Folksteps november óta rendezgeti és stúdióztatja számait, melyből Ugrós címmel középlemezt készítettek. Izgalmas dolgot hoztak össze a fiúk, első ránézésre egymástól gyökeresen eltérő zenei stílusoknak és világoknak teremtettek egy közös, komfortos környezetet.

Erről maguk a következőképp nyilatkoznak: “A Folksteps egy fiatal ethno-surf zenekar, akiknél a népzene gitárzenévé válik, és ez egyáltalán nem fáj sem nekik, sem a hallgatóknak.” Őszinte, puritán bemutatkozás, de a benne foglaltatott ígéretnek hihetünk.

Szántó Marci kevesebb, mint egy éve mutatta meg nekem először, hogy a 2018-as Hangember projekt után mibe kezdett bele. A kezdeti próbálkozások bejöttek, bár meg is írtuk, hogy a háromszámos EP inkább egy jó alap, de némileg steril ahhoz, hogy ránk borítsa az asztalt. Ugyan szeretem az instrumentális zenét, valamilyen megfontolásból (a népzene természete miatt) hiányoltam belőle az éneksávot. Eltelt pár hónap, Marci pedig küldött egy újabb dalt, melyet az ötfősre bővült zenekarával vett fel, én pedig meglepve hallom, hogy most már valaki tényleg énekel rajta egy népdalt, s kiderült, maga Marci az.

Azóta szerepeltek a Petőfi TV-ben egy A38-as felvétellel, látványosan egyre többen járnak a koncertjeikre, s összejött ez az ötszámos kislemez is.

Ha összehasonlítjuk a tavaly tavaszi, első Folksteps kislemezzel, pofátlanul nagy fejlődést észlelhetünk, ez pedig nem csupán az éneksáv beemelésének köszönhető. “Megváltozott az alapvető célkitűzés, egy kész produkcióval akartunk előállni, ami szórakoztat, de megvan az a zenei mélysége, amit résztvevőként mi igénylünk.” – meséli Marcell.

“A népzene sokszor sokféleképpen van interpretálva, de szörf zenével házasítva még nem látta egyikünk sem, kézenfekvő volt ebbe az irányba indulni. Bekerült egy szaxofon (Szabó Kristóf), új dobosunk (Stanfel Péter) és basszusgitárosunk (Paulusz kristóf) lett, plusz kikerültek az akusztikus hangszerek.”

Maga a Folksteps célkitűzése természetesen nem példa nélküli, már a táncház mozgalom beindulása után, Sebő Ferencék hatására elkezdtek bátrabban hozzányúlni a népzenei kincshez a kor kísérletezőbb kedvű könnyűzenészei. A rockzenei feldolgozások sorát Vörös Rébéktől kezdve, a Gépfolklóron át a Barbaro együttesig sorolhatnánk, de az új évezredben is sorra bukkantak fel hasonló kísérletek. Közülük kiemelkedik a Bohemian Betyars punkos, balkáni ízű megaprodukciója, de hogy a legfrissebb népi revival alakulatokat említsük, ott az Aurevoir., vagy épp a Mordái is hasonló úton jár, csak ők a pszichedelikus, borongós hangzások felé terelik a népdalokat.