Ezeket ne hagyd ki Budapest első igazi showcase fesztiválján
november 16, 2016

Hónapok óta bűvös címszóként terjed, brainstormingban gazdag időszak előzte meg, de ma végre berobban Magyarország első igazi showcase fesztiválja – 27 koncerttel, 20 szakmai programmal és 200 meghívott szakemberrel startol a BuSH. Közép-Kelet-Európa zeneértő emberei kiugrasztják a nyulat a bokorból.

A Budapest Showcase Hub hiánypótló célkitűzése a régió országainak lehetőségekben gazdag, de a nyugatibb területekhez képest elhanyagoltabb zeneiparainak előtérbe helyezése. A november 16-18. között szárnyait bontogató showcase fesztivál (mely fogalom jelentőségét már korábban megvitattuk) a budapesti vérkeringés központjában (Gozsdu Manó Klub, Gödör Klub, Kuplung), nyitóestje pedig az A38 Hajón kerül megrendezésre. Tizennégy ország gondosan szelektált tehetségei és a mellettük/mögöttük álló zeneipari géniuszok előadásai, kurzusai, workshopjai által inspirálódhatunk. Ha csak a koncertkínálatot nézzük, napi 2500 forintért (amit, valljuk be, simán elköltünk egy-egy bűnös élvezet-ételre, becsiccsentésre, vagy egy normál, külföldi előadós koncertjegyre) itt három helyszínen szemezgethetünk, tizenkettő zenekarból. Ha elég fürgék és logisztikailag átgondoltak vagyunk, a trükkös kezdéseknek és földrajzi közelségnek hála sok bandát elcsíphetünk.

Az efféle bemutatkozó rendezvények varázsa valószínűleg részben pont abban rejlik, hogy zenészként, zeneipari szakemberként vagy a zene oltárán áldozó, mezei érdeklődőként számunkra ismeretlen formációk között csemegézünk, de azért mi megpróbáltunk összeszedni pár kihagyhatatlannak tűnő résztvevőt.

A koncerthullám erőteljes indításában az A38 Hajón megrendezett nyitóesten mártózhatunk meg. Miután az elektronikus ütemekkel kombinált, indie popzenét játszó, ukrán Brunettes Shoot Blondes a megfelelő hangulatba ringatott, a PJ Harvey dögösségét Daughter bájával és frizurájával vegyítő, artpop boszorkány Brodka vonhat bűvkörébe, hogy aztán a fesztivál első magyar, ugyanakkor londoni kötődésű fellépője, az elvetemült Volkova Sisters csapjon le ránk.

A későbbiekben a külföldi hangokra fókuszálunk, de a magyar előadók a további napokon is egyértelműen nyerő választásnak bizonyulnak. Csütörtökön a Gödörben a Gustave Tiger art punkja, a Kuplungban a Fran Palermo jungle rockja, pénteken pedig az Iamyank Live Bandjének futurisztikus elektronikája szippanthat be.

A csütörtök tökéletes kezdése lehet a Gozsdu Manó Klubbot befoglaló Argo Vals észt zeneszerző-gitáros kísérletező, elektronikus math-poszt-rockja, ami várhatóan álmodozó, reménytelien melankolikus burokba vonja majd a közönséget. A helyszínen maradva ezt az érzést erősítheti fel a lengyel Coals párosa. Magukat coldpopként definiálják, mégis a duó-felállásnak köszönhetően különösen intim zenét csinálnak.

Még épp odaérhetünk a Kuplungba, ahol a szlovák Nvmeri könnyed, táncolható, de mégis okos funky-s elemekkel, nylon gitárhangzással, és grandiózus elborulásokkal teli számaival operál. Északi szomszédjaink egy világszinten nagyon aktuális, a régióban mégis friss hangzást képviselnek. Őket követi az Otherside, Victor Bourosu énekes-zongorista csábosan elektronikus, soulos, indie R&B-ként is emlegetett projektje.

Ha kicsit kilépnénk a komfortzónánkból, irány a Gödör. Dena ‘Cash, Diamond Rings, Swimming Pools’ című száma sokak számára ismerős lehet, jelenleg közel másfél millió megtekintésnél tart. A bolgár származású, jelenleg berlini székhelyű énekesnő puha, helyenként soulos, de azért bőven táncolós elektropopja sokkal több annál, minthogy szimplán rásüssük a kelet-európai M.I.A. jelzőt, bár a sri-lankai rapper rajongóinak valószínűleg Dena is nagyon fog tetszeni. Hasonlóan karizmatikus, bár teljesen más stílusokban mozgolódó énekesnő áll a Fiordmoss cseh performansz élén. Fever Ray  ‘Keep The Streets Empty For Me’-jére emlékeztető, kísérteties, megigéző énekhang és darkpop. Az éjszaka hibátlan lezárása.

Pénteken méltóképp vetjük bele magunkat az éjszakába és a Gödörbe, ha a Tame Impala, Pond, Queens of the Stone Age ihlette, pszichedelikus stoner rockot játszó Sinoptikkal kezdünk. Teljesen más úton halad a kiszámíthatatlan, 80-as éveket idéző hangszereléssel és olykor képi világgal összeboronált, hipnotikus popzenét kotyvasztó orosz énekesnő és producer, KATE NV a Kuplung színpadán.

A három nap alatt megtapasztalt hatalmas adag koncert-dózis megkoronázására az észt I Wear* Experiment költőiség és káosz közötti kísérletezését ajánljuk, mindezt a Kuplung sejtelmes félhomályába komponálva. Zenéjüket hallva szinte láthatjuk lelki szemeink előtt azt a misztikus, megfoghatatlan fátylat, amiben léteznek és vibrálnak.

Szívünk szerint valószínűleg bevetnénk pár párhuzamos univerzumot, hogy a felsoroltakon kívül is valamennyi produkció részesei lehessünk, de addig is, míg ez össze nem jön, a legjobb talán az, ha a viszonylagos spontaneitásra bízzuk magunkat és fejest ugrunk a BuSH-ba.