Fotó: Podobni Mihály / fenytkepezo.tumblr
Így kezdj neki, ha szeretnél befutni külföldön
október 2, 2016

Egy showcase fesztivál a legjobb lehetőség nemzetközi vízekre vágyó zenekarok számára a vitorlabontásra, a nagy nyugati rendezvények mellett szerencsére már egyre több régiós rendezvény is van a nemzetközi szakma összekötésére kezdve a ljubljanai MENT-től egészen az idén első alkalommal megrendezésre kerülő Budapest Showcase Hubig.

De mi is az a showcase fesztivál?

Ezt már sokszor leírtuk mi is, de talán nem árt ismételni, ezért idézném, ahogy a novemberi BUSH egyik szervezője, Kelemen László nemrég a Stenknek adott interjújában fogalmazott: „Minden iparágban megvannak azok az események, ahol a nagyobb és kisebb szereplők összejönnek, és megvitatják, hol tartanak éppen. Mivel a zeneiparban alapvetően egy művészeti formával kereskednek az emberek, ezért konferenciák és panelbeszélgetések mellett koncerteket is szerveznek. Lényegében ez két szempontból fontos egy zeneipari szereplőnek: egy menedzsernek lehetősége van megmutatni a zenekarát, és megpróbálni árusítani egy ilyen kvázi piaci közegben.”

Egy ilyen fesztiválnak vannak kimondott, kimondatlan formai megkötései. Megkértük Jeges Zsoltot, a Mamazone kiadó vezetőjét, aki által már nem egy zenekar jutott ki nemzetközi platformokra (például tavaly a Middlemist Red a holland Eurosonicra, amelyről itt írtunk), hogy segítsen az induló, külfüldre vágyó zenekaroknak összeszedni a legfontosabb tudnivalókat a jelentkezés előtt.

Mielőtt egyáltalán jelentkeznétek

Első lépésként el kell határoznotok, hogy mi a zenekar célja, és hogy ehhez melyik showcase fesztiválra érdemes jelentkezni. Léteznek konkrét műfajokkal foglalkozó események (pl. világzenénél a WOMEX), de ha a könnyűzene a cél, mindenképp vegyétek górcső alá az érvényes trendeket, gondolják át, milyen nyelven szeretnétek énekelni, ha az angolt választják, ügyeljenek a kiejtésre, de ez a többi nyelvre is érvényes. Nem kell feltétlenül nyugati országokban gondolkodni, a régió országaiba sokkal egyszerűbb eljutni, és akár még értőbb és érdeklődőbb közönségre is találhat itt az ember, mint a tengerentúlon. Érdemes olyan közeli vagy távoli ismerős véleményét kikérni, aki látott/hallott már showcase fesztiválon zenekart, és nagyjából tisztába van azzal, hogy mit kell tudnia egy zenekarnak ahhoz, hogy ott érvényesülni tudjon. Ha ezen kezdeti lépések után úgy gondoljátok, hogy igen, belevágtok a megmérettetésbe, akkor a következő a menet.

Legfontosabb, hogy a showcase fesztiválok nem fizetnek gázsit, jellemzően szállást, némi ellátást biztosítanak, de olyan is akad, aki semmit sem fedez.

Tehát legfontosabb felméri, hogy a zenekar rendelkezik-e kellő tőkével a felmerülő költségekre, kifizetni az utazást, a szállást, az étkezést és a stábot. Ez esetenként több százezres tétel is lehet.

Utána össze kell állítani azt a csomagot, amivel pályázni lehet. Ennek tartalmaznia kell angol nyelven a zenekar biográfiáját, a tagok adatait, a célotokat, hogy mit vártok a fellépéstől, hol és mennyi koncertetek volt az elmúlt időszakban, videoklip, vagy ami mégjobb: koncertfelvétel linkje, streaming oldalakon található anyagok linkje, közösségi oldalak linkjei, management elérhetőségei, kiadói adatok (ha van), fotók, hanganyag mp3 vagy wav formátumban. Ezt egyébként (a „mit vártok a fellépéstől” részt leszámítva) úgy hívják, hogy press kit, vagy

sajtócsomag, amelyet showcase jelentkezéstől függetlenül érdemes összerakni és folyamatosan frissíteni, pláne, ha külföldi ambícióitok vannak.

Mit csináljunk, ha beválogattak minket?

Ha a zenekarotokat beválasztják a kinézett showcase fellépői közé, akkor a managernek minél előbb meg kell szereznie a különböző országokból érkező delegáltak listáját, tehát azokat a különböző országokból érkező szakmabelieket, akik szintén részt vesznek a fesztiválon, és azokból a kiválogatni azokat, akik potenciálisan segíthetnek a zenekar jövőjének alakításában. Ehhez természetesen

világosan meg kell határozni a célokat, mit is kerestek: helyi promótert, kiadót, booking agentet, esetleg partner bandát.

Ha van rá keret, érdemes megbízni egy helyi promóciós ügynökséget, hogy hívjon meg minél több szakmai delegáltat, hirdesse a zenekar fellépését, akár interjúkat, session lehetőségeket intézzen.

Elhagyhatatlan része a fesztiválon való jelenlétnek, hogy összerakjatok valami kreatív, kompakt, de mégis informatív szóróanyagot, amit a koncertre ellátogatóknak, illetve a konferencián jelenlévőknek a kezébe lehet adni. Ez lehet cédé, pendrive, kazetta, vászontáska, vagy tulajdonképpen bármi, a lényeg, hogy emlékezetes és egyedi legyen, és hogy tartalmazza a fentebb a sajtócsomagnál részletezett infókat a zenekarról.

A networking az egyik legfontosabb eleme ezeknek a rendezvényeknek, és a folyékony angol nyelvtudás elkerülhetetlen, ha szeretnének értékes kapcsolatokat építeni.

Magán a koncert(ek)en pedig a zenekarnak a legjobb formáját kell hoznia, sokszor kipróbált, jól összerakott ütős koncertszettet vigyetek, figyeljetek a fellépőruhára, és a színpadi jelenlét egészére.

Az első ilyen fellépéstől nem szabad világhírt várni, folyamatosan tartani kell a kontaktot a megismert emberekkel, és építeni tovább a saját kapcsolati hálótokat, újabb nevezésekkel is akár. Emellett figyeljetek olyan apróságokra is, mint hogy ha a social media felületeiteken kimutathatóan megugranak a külföldi követők, érdemes ott két nyelven kommunikálni.

Végezetül jöjjön pár showcase fesztivál linkje, amelyeket érdemes figyelemmel kísérni.

Ha pedig utazás nélkül szeretnétek megtapasztalni, milyen egy ilyen rendezvénynek a hangulata, látogassatok el novemberben az első budapesti BUSH-ra, ahol a panelbeszélgetések mellett három helyszínen lesz jónéhány izgalmas zenekar a régióból.

  • Tippek Kezdő Zenészeknek sorozatunknak ez már sokadik része, itt találjátok a többit.

Kép: Middlemist Red @ Eurosinic 2016 / Podobni Mihály / fenytkepezo.tumblr