El tudod képzelni, milyen lenne, ha eltűnne a táptalaj, ha a zenei gyöketeket kitépnék ebből az érzékeny zenei ökoszisztémából?
“Hogy a művésszé váljak, aki lettem, a kis klubos fellépések nagyban hozzájárultak” – mondta Anna Calvi a Guardian-nek tavaly. Nem is mondhatta volna pontosabban. Sajnos egész Európában látszik az a jelenség, hogy a klubok, főleg a kisebbek, függetlenül múltjuktól, eltűnnek. Gondoljunk csak
a legendás londoni Marquee Club-ra, a rég ledózerolt budapesti Kultiplexre és R33-ra, a frissen bezárt Dürer Kertre, és még lehetne sorolni.
A EEnlarge Europe közleménye szerint a jelenség hátterében több ok is megbújik, függően attól, hogy mekkora a város, milyen az ország gazdasági helyzete, elvándorolnak-e a fiatalok nyugat-európai nagyvárosok felé szebb jövő reményében. Ez a tendencia évek óta látszik, aztán tavaly megérkezett a COVID. Most minden klub iszonyú nagy veszélyben van.
Minden zene kicsiben kezdődik. Minden világhírű sztár valaha egy kis füstös klub apró színpadán kezdte: ha nincs táptalaj, szép lassan az egész el fog sorvadni. A kis klubok az egyik legértékesebb elemei ennek az élettel teli és színes világnak, nem csak zenei szempontból, de ők a bölcsője rengeteg új művészeti formának, közösségnek, kulturális mozgalomnak és a szabad gondolkozásnak is – áll a EEnlarge Europe közleményében, amelynek jelmondata az SOS – Save Our Sources – mentsük meg az erőforrásainkat.
Milyen erőforrásainkat?
„A klubok, legyenek akár kicsik, akár nagyok, ma Magyarországon az éltető terei, tényleges életben tartói a zenekaroknak, legyenek azok is akár kicsik, akár nagyok” – mondta Beck Zoli a 30Y frontembere, hozzátéve, hogy aklub nem egyszerűen hely a városban: hanem értékek, jelentések közvetítője, emberek és gondolatok találkozási helye, amely inspirációt és kontextust ad annak a zenei hangnak, ami ebben a térben megszólal. Mert a hang önmagában semmi.”
Szóval klubot ezzel a felelősséggel érdemes csak csinálni, és szerintem zenekart is csak így.
– mondta az énekes.
Egyetért vele Péterfy Bori színésznő-zenész is, aki a klubok kreatív energiáit emelte ki: ”A klubok kis oázisok a fogyasztói társadalom és a receptre készülő rádiópop egyre unalmasabb és egyformább világában, ahol igazi zenét hallgathatunk igazi egyéniségektől, újdonságokat fedezhetünk fel és teleszívhatjuk magunkat a művészet és a kreativitás éltető erejével, és
ahol olyan emberek között lehetünk akikkel jól érezzük magunkat.