Dóczi Petit leginkább a 2021-es Kikeltető-díjazott TOWPE-projekt megalkotójaként ismerhetjük. A fiatal zenész életében számos változás történt az elmúlt hónapokban – zenei mérföldkövek, teljes környezetváltozás, és egy egészen új projekt kezdete. Augusztus végén Budapestről Berlinbe költözött, néhány héttel később megjelent első nagylemeze, a BOWER OF BLISS, amiről itt írtunk, illetve Belinszky Fanni Stefanival közösen elindították a DUPLICATS-et. Külföldre költözésre után megjelent első magyar dala, ezek kapcsán beszélgettünk a projektek jövőjéről, a berlini zenei világról és az induló előadók kilátásairól külföldön.
Miért dolgozol pont a kiköltözés után magyar nyelvű dalokon? Korábban miért angol nyelven alkottál?
Ezt a két készülőben lévő magyar dalt még tavaly kezdtem el. Őszintén remélem, hogy még idén ősszel megjelenhetnek, egyfajta búcsúmként az országtól. Hatalmas kihívás volt számomra magyarul írni. Nem tudom, miért, de elég nehéz számomra így az önkifejezés, a fogalmazás. Emiatt csúsztak is a dalok egy kicsit, persze ettől függetlenül mindkét előadóval szuper volt a közös munka. A korosztályom nagy részéhez hasonlóan én is gyerekkorom óta szinte kizárólag angol nyelvű médiát fogyasztok, ezért egy ponton kvázi rászoktatta az agyamat arra, hogy magyar helyett angolul gondolkozzon. Mivel az évek során borzasztóan megszerettem ezt a nyelvet, továbbra is angolul fogok írni.
Milyen módon kollaborálsz magyar előadókkal így távolról?
Kolibrivel már kimondottan hosszú ideje szerettem volna együtt dolgozni, és Laurával is régre nyúlik vissza ez a kollaboráció. Még mikor az első közös dalunkon dolgoztunk, megállapodtunk abban, hogy majd készítünk még egyet a jövőben. Egyet neki, egyet nekem. Kolibri és Laura éneksávjait még Magyarországon vettük fel, megvoltak a sávok Abletonban, és szépen magammal hoztam őket ide. Az én részemet bárhol fel tudom venni. Alapvetően a közös munka, a kooperáció főleg insta dm-eken és WeTransfer-linkeken keresztül történik.
Hogy tetszik Berlin? Mennyiben különböznek egy induló előadó kilátásai Berlinben és Budapesten?
Nagyon bejön Berlin… egyelőre. Még csak másfél hónapja vagyok itt, így nyilván nem tudok teljesen pontos képet kialakítani az itteni helyzetről, de az az első pillanattól kezdve feltűnő, hogy itt mindenki sokkal nyitottabb. A zenei életben jóval nagyobb a műfaji diverzitás, nekem ez fontos. Az itteni létemnek még eléggé az elején járok, így azt nem látom pontosan, mennyiben mások az induló előadói kilátások itt, de az biztos, hogy nagy a versengés, és elsőre kicsit leterhelő az egész.
Mik a terveid? Pontosan mit tanulsz, meddig szeretnél maradni, hova tovább?
Szeretném a TOWPE-projektet magasabb szintre emelni, megreformálni. Olyan ez kicsit, mintha elölről kezdeném az egészet, tudatosabban akarom vezetni a koncepciót. Egyébként hangmérnökként tanulok a SAE Institute-ban. Ez egy kétéves képzés, remélem, hogy annyi idő alatt itt is ki tudok alakítani egy hallgatói bázist.
Mit gondolsz, érdemes-e az angol nyelven dolgozó magyar előadóknak külföldön szerencsét próbálni, vagy még mindig nehezített pályáról indulunk?
Véleményem szerint ha egy előadó arra vállalkozik, hogy angolul írjon dalszövegeket, az alapból egy nehezített pálya. Sokkal nagyobb a merítés, a verseny, egyszerűen sokkal több tehetséges előadó van, aki angolul dolgozik, próbál betörni. Magyarországon magyar szöveggel könnyebb nagy ismeretségre szert tenni, „befutni”. Persze az hatalmas segítség, hogy most egy olyan környezetben vagyok, ami valóban multikulturális, ahol a rádiókban és egyéb platformokon nem diszkriminálnak az alapján, hogy milyen nyelven írsz dalt, mert sokkal többen beszélnek angolul. Ezek borzasztóan fontosak. Én azt mondanám, ha valakinek lehetősége nyílik arra, hogy egy ilyen országban próbáljon szerencsét zenészként, az ne riadjon vissza, mindenképp lépje meg!
Mi a DUPLICATS projekt? Mennyiben különbözik ez az eddig ismert TOWPE-munkáktól? A TOWPE-projekt részeként kell értelmezni, vagy egy egészen különálló dologról van szó?
A DUPLICATS egy nagyon nagyon új projekt, amit Belinszky Fanni Stefanival kezdtünk el. Egy teljesen különálló koncepció, nincs átfedés eközött és a TOWPE-projekt között. Nemcsak zene lesz a YouTube-csatornán, ez egy közös kreatív tér nekünk, fogunk festeni, agyagszobrászkodni, igazából lesz rajta mindenféle. Ez egy lehetőség a közönség számára, hogy kicsit jobban megismerjen minket. Minden olyan zenei és kreatív határt figyelmen kívül hagyunk, amit eddig magunknak kiszabtunk. Emiatt majd kísérletező és izgalmas dolgokra lehet számítani. Reményeim szerint az első dal ősz végén lát majd világot.
Milyen hatással van a Fannival való egyre szorosabb közös munka a zenédre, a munkafolyamataidra?
Fanni jelenléte és munkája határozottan pozitív irányba mozdít engem. Jól kiegészítjük egymás kreatív energiáit. Az első albumomról, a BOWER OF BLISS-ről két single-höz, a BLOOMER-hez és a SUN-hoz is ő rendezte a videoklipet, szerintem azokban megmutatkozik a kettőnk közti összhang. Fotózásokon és más projekteken is dolgozunk együtt, könnyű a kommunikáció, így ki tudunk építeni egy vizualitásában, koncepciójában, minőségében is erősebb projektet.
Hogyan látod a jövőt, szerinted változtatni fog-e az új környezet a hangzásodon?
Ebben biztos vagyok! A techno-sztereotípia Berlinről már most beigazolódott számomra, ennek hatására szerintem gyakrabban fogja fel-felütni a fejét az új dalaimban az elektronikus zenei múltam. Emellett még számottevő újdonság az is, hogy használhatom az iskolámban lévő professzionális stúdiókat, felszereléseket, és persze az órákon szerzett tudás is hatással lesz a munkámra, magasabb szintre emeli majd. Készítettem néhány új demót itt Berlinben, és már most érzem, hogy a dalszerzésem egy teljesen új irányt vett. Még nem tudom pontosan, merre, de nagyon várom, hogy kirajzolódjon előttem ez az új világ.
Tervezel-e a jövőben külföldi előadókkal kollaborálni?
Tervezek! Bár még fogalmam sincs, hogy kivel. Nem találkoztam még elég emberrel, nem ismertem meg még senkit eléggé. Egy biztos: próbálok minden lehetőséget elcsípni, amit elém rak az élet idekint.