Retro future és pasztellszínű időutazás a Paperdeer új lemezén

Cikk

július 2, 2021

Bálits Mihály

671

A KERET lassan 10 éve az ország meghatározó független lokálzenei platformja. A közeljövőben szeretnénk fejleszteni a videós csapatunkat, live sessionöket, riportokat és lemezkommentárokat készíteni. Ehhez, illetve a további zavartalan működésünkhöz szükségünk van a támogatásotokra. Az alábbi gombra kattintva küldhetsz nekünk egyszeri, vagy rendszeres adományt a PayPalen keresztül.

Pastel Days címmel érkezik a Paperdeer második albuma, amit most nálunk hallgathattok meg először. Az alternatív elektronikus zenei formáció dalai a múltból a jövő felé tartanak, ez a játékosság pedig mind a duót alkotó Biró Norbert és Kiss Benjámin élményei, mind a zenei hangzás tekintetében megtalálhatóak. Az új lemez július 10-én csendül majd fel először élőben a Központban. Premier!

Az elmúlt évek Paperdeeres számai után újra lehet lazulni a nyári naplementében a gördeszkákon: már az előző hónap elején debütáló ‘Morning Swell‘ is olyan volt a fülnek mint a rózsában és tejben fakasztott kánaán, amit mintha gondosan az agyunkra hegesztettek volna a szintikkel és a számítógéppel. Milyenek lehettek az elmúlt évek, és miért nem adtak hasonló albumokat?

A banda ugyanis közel 6 évvel Fabled című debütáló albumuk után jelentkezett most folytatással, a Pastel Days-zel: Az album nagyon sok kalandot élt meg. Szerettük volna, ha minél több emberrel tudunk együtt dolgozni mind zeneileg, mind pedig képvilággal kapcsolatban. A szövegeket Szabó Márton István költő barátunk írta, akinek a versei régóta nagyon tetszettek, így gondoltuk, tök sok művészi értéket vihetne bele verseivel a zenéinkbe. Plusz egy csomó közös élményünk van, hiszen egy gimnáziumba jártunk mindhárman, így rengeteg dologban hasonlóan is gondolkozunk – meséli a lemez születéséről Biró Norbert –

A zenékben egyre többet kísérleteztünk gitárokkal, basszusgitárokkal és szintetizátorokkal, különböző saját hangfelvételekkel és szoftveres hangszerekkel, analóg és digitális effektekkel – próbáltunk minél több ötletet belerakni a hangzásba. Végül az albumot a Gainlab stúdióban kevertük.

A Pastel Days-ről négy számot már korábbról is megismerhettek a rajongók: az absztrakt animációt kapott ‘Gazsiafter‘-t (a dalról itt írtunk bővebben), a Böbével közös ‘Fortress‘-t (ami nálunk debütált), a ’80-as évek szovjet filmvilágát idéző, több szakmai elismerést kapott ‘Regularity‘-t és a korábbi utazásaikat megidéző, nyári hangulatú ‘Morning Swell‘-t.

Retro Future

Az album – a ‘Morning Swellklipjéhez hasonlóan – részben olyan, mint Norbi és Benji közös emlékgyűjteménye, ahol a gimnáziumban született barátság bulijai mellett megbújnak a közös utazások emlékei és saját sikereik is.

Mindig is tetszett, amikor több zene egymás után hallgatva valamiféle irányba halad. Ezt az albumot is így szerettük volna megcsinálni, pár korábbi dalunk mellé készítettünk még sok újat, amiket átvezetőkkel és átkeverésekkel próbáltunk hangulatilag lineárissá tenni. A koncepció a múlt és a jövő köré épül, a közös emlékektől a spekulálások felé tart. Az ‘Us’ és a ‘Gazsiafter’ például a közös bandázások, korai bulizások, blahás dürümözések hangulatát igyekeznek lefesteni, a ‘Halldór’ már az én akkortájt induló snowboardos múltamat, míg a ‘Youth’ a Benji álmodozásait idézik. A ‘March 1’ egy közös esti sörözés egy Balaton melletti mezőn, a ‘Morning Swell’ a tenger és a szabadság érzés. A zenék az album közepétől fokozatosan egyre inkább a jövőt fürkészik, a viszonylag előre látható közeljövőtől a későbbi találgatásokkal járó érzésekig.

Az Orbit Cityvel egy olyasmi “retro future” zenét szerettünk volna csinálni, amilyet a 70-es és 80-as években képzelhettek volna el az emberek a távoli jövő zenéjeként”. 

A Pastel Days egyébként a Dánia-Budapest tengelyen született. Benji Budapesten él, Norbi pedig Dániában, így a két város között küldték egymásnak a dalötleteket, amiket később közösen dolgoztak ki:

A zenéket mindig együtt bontjuk ki, ekkor jönnek a közös improvizálások, kísérletezések, de az inspirációkat adó alapötletek általában külön-külön születnek. Talán így is a legjobb, hiszen ha ugyanabból a gondolatvilágból merítenénk a kezdetektől, akkor nem jutna eszünkbe semmi új a másikunk ötletét hallgatva. Így aztán kis szervezéssel simán összehangolható a közös zenélés, mindig hazautazom, amikor van pár jó ötlet, amit folytatnánk” – mondja el Norbi a közös munkáról.

Ahogy a KERET-nek írták: a dalokban számos vendégzenész is közreműködött. Énekel az albumon BÖBE, aki a Belau énekesnője is (a formációban egyébként Benji is zenél), Pettenkoffer Zsófi, a HERSELF énekesnője, Le Boum, aki korábban a ‘Paper Planes’ c. dalukban is vokálozott, Vadász Viktória, valamint Szurgyi Gergely gitárművész aki pedig a ‘Regularity‘-ben gitározik.

Ezen felül több külföldi előadó is szerepel az albumon, például egy dán-japán folk énekes, a holland Alumna és az ausztrál Steve Tyssen is, akit Soundcloudon keresztül ismertek meg.

Fotók: Lengyel Alexandra

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

PLAYLISTEK