A Paperdeer szimbolikus klippel lassít egyet a káosz felé sodródó világon

Zene

február 26, 2021

Szigeti Patrik

2126

A KERET lassan 10 éve az ország meghatározó független lokálzenei platformja. A közeljövőben szeretnénk fejleszteni a videós csapatunkat, live sessionöket, riportokat és lemezkommentárokat készíteni. Ehhez szükségünk van a támogatásotokra. Iratkozz fel a YouTube csatornánkra, és ha megteheted, támogasd a munkánkat!

Egyre nagyobb a mozgolódás az éppen feltámadófélben lévő Paperdeer elektronikus zenei formáció körül. A visszatérő daluknak címkézett ‘Gazsiafter’ a tavalyi év termését listába szedő szerkesztőségi szavazásunkon az unhatatlan kategóriát karcoló top 5-ig menetelt, beharangoztak egy készülő nagylemezt is, most pedig egy újabb single-lel emlékeztetnek, hogy nagyon is célegyenesbe ért a produceri duó következő korszaka: a ‘Fortress‘ című dal most nálunk debütál, dal- és klippremier!

A ‘Fortress‘ a kilátásba helyezett új album második előfutára, amely a visszatéréskor kijelölt nyomvonalon építi fel újra a Paperdeer újragondolt hangzásvilágát. A gyakran vendégelőadókkal -jelen esetben Szécsi Böbével – kiegészülő duó inkább az organikus hangzások felé terelné a produceri munkát, elektronikus és akusztikus hangszerekkel, módosított hangmintákkal, illetve különböző származású énekesek hangjával tűzdelve azt. Ígéretük szerint mindezt az élvezhető tánczene és a művészi elvontság határán táncolva, a trendekből merítve, de azoktól azért kellő távolságot tartva teszik majd az új lemezen.

Ezen gondolatok mentén építkezik az új single is, amely a szürreálisan pazar elődjéhez hasonlóan egy gondosan kimunkált, eredeti látványvilággal felruházott klipet is kapott. Szécsi Böbe énekesnő így mesélt a ‘Fortress’-ről:

A ‘Fortress’ dalszövegét sokféleképpen lehet értelmezni. Az én olvasatomban ez a dal egy segélykiáltás. Az utóbbi időben rengeteg aggasztó és olykor félelmetes dolog történik körülöttünk: klímaváltozás, koronavírus, politikai feszültségek, amihez még párosul egy nagy adag bizonytalanság is. Ebben a nagy káoszban szívem szerint legszívesebben kiáltanék egy hatalmasat, hogy álljunk meg, de úgy igazából, és változtassunk bizonyos dolgokon, mert ha így haladunk, az végzetes dolgokhoz vezethet.”

Zeneileg ez a feszültség fokozatosan bontakozik ki a dalban, ami párhuzamban áll a főszereplő egyre növekvő frusztrációjával. Ennek ellenére a szám egészét nem terheli túl ez a narratíva, és a pop berkein belül maradva lesz élvezhető.

Új klippel emlékeztet a Paperdeer, hogy célegyenesbe ért a formáció második korszaka.
Szécsi Böbe
Fotó: Daria Criss

Bíró Norbert producer elmondása szerint a dal koncepcióját a sodródással járó tehetetlenség inspirálta, amikor egy olyan tömeg képvisel téged, aminek egyik elvével sem értesz egyet, mégsem tehetsz mást, minthogy követed a kiszabott irányt. Böbe, a videóban szereplő fiatal lány, ezt az érzést testesíti meg.

A dal szövegét egyébként Szabó Márton István költő jegyzi, aki egyben a videóklip rendezőjeként is segítette a munkálatokat. A klip egy saját technikai eljárása, a fordított digitális vetítés segítségével született meg.

A fekete háttér előtt készült képeket ha félig átlátszóan bármilyen színes háttérrel összekeverjük digitálisan, akkor a fekete háttér átlátszóbbá válik, mint az előtte szereplő világos részek – a szereplő teste, ruhája jobban érvényesül. Ha projektorral rávetítünk valakire, akkor a vetítés a bőrön látszik jobban, a mi esetünkben viszont épp fordítva, a bőrön látszik kevésbé. A most elkészült videoklipben a drónfelvételek és a stúdiókép egymásra keverése a valóságot és a képzeletet ütközteti, miközben a problémáink elől való menekülésről és ebből kifolyólag a kifáradásról szól”-bontotta ki a koncepcciót Márton.

Paperdeer
Fotó: Kapcsos Bence

PLAYLISTEK