Mit kezdjünk a hirtelen jött hype-pal?

Cikk

október 31, 2021

Kormos Kristóf

1414

Az After Sajó Dáviddal című sorozat legújabb része nem csak azért volt különleges, mert kereken az ötvenedik, hanem mert a Kikeltető határidőbuli szolgáltatta hozzá az alkalmat. A Kikeltetőről egyéb infókat, valamint a rekordszámú 377 jelentkezőből kiválogatott előadói shortlistet itt találjátok.

ESEMÉNYAJÁNLÓ ↓

Mostani témájához a házigazda három különböző nézőpontot igyekezett bevonni vendégei segítségével. A Middlemist Redet pár éve kapta fel nagyon a sajtó, Holi most éli át a robbanásszerű népszerűség-növekedést, Seba pedig az OTL-ben (On the Low) a feltörekvő tehetségeket segíti – ők így hárman múlt, jelen és jövő képviselői.

A beszélgetés elején mindhárom vendég a címben szereplő kérdésre igyekezett választ adni. Az első felfutást már távlatból szemlélő Somától megtudhattuk, hogy ők annak idején (2014-15) a jobbára fél évre összpontosuló hype-pal, azon belül is a – főleg az Index jóvoltából – komoly sajtóvisszhanggal, míg benne voltak, nem igazán tudtak mit kezdeni, s vélhetően sokkal többet hozhattak volna ki belőle, ha ügyesebben csinálják. Ezzel ellentétben a hirtelen berobbanás élményét idén átélő Holi számára már jobbkor jött a hírnév, sokkal inkább tudja azt a helyén kezelni. Sokadik projektje már ez, melyet kissé “az esélytelenek nyugalmával” tárt a nagyközönség elé. Hogy mit fog ezzel kezdeni, azt még nem tudja, és nem is akarja eldönteni. Seba pedig mesélt a milestone-os rendszerükről, hogy hogyan is lehet a hirtelen jött nézettséget felhasználni, az elérés folytonos növeléséről – persze soha nem a minőség rovására, s hogy a Youtube-os nézettség nem minden.


A következőkben a stratégiai és a kreatív rész viszonya került középpontba. Soma elmondta, hogy az ő esetükben egy időben az új anyagok kiadásának rovására ment a turnézás és a terjeszkedés, mely utóbbi egyébként sem sikerült makulátlanul, tekintve, hogy 20-21 éves ’gyerekekként’ híján voltak a kellő hozzáértésnek. Holi ezzel jelenleg egyáltalán nem foglalkozik, stresszesnek érzi, nehezen tudná elképzelni, hogy puszta profitmaximalizálásra hajtó profikkal dolgozzon együtt – mindazonáltal kicsit irigyli azokat, akik tudnak erre is figyelni görcsölés nélkül – ez neki nem menne.

Seba ezt kicsit árnyalta, szerinte mindenkinek fontos valamennyire érvényesíteni ezt a szempontot, s fejlődni ilyen téren is. Az OTL-nél a legfontosabb cél a pénz visszaforgatása a művészeti alkotásokba, például klipek formájában. A Middlemist Red, mint banda esetében ez megint más: ők évekig nem láttak semmit a bevételekből, a kiadásaik kiütötték azokat, egyedül azon látszott meg a pénz, hogy jobb hangszereik lettek. Szóba került a különböző hullámok meglovagolása, valamint újabbak keltése, és a revival projektek megjelenése, a szemünk előtt megszülető műfajokkal szemben.  

Felmerült a kérdés, hogy vajon honnan fogadhat el az ember pénzt, s hogy szabad-e állami pályázatokra, pl. a Hangfoglalóra jelentkezni. Itt is érvényesült a három nézőpont eltérése:

Holi, akinek zenéjéhez nem igazán kell pénz, valahogy gáznak érezné, a jóval költségesebb bandában gondolkodó Somának semmi baja nincs vele, mert ahogy Seba is kifejtette, az a pénz nem Orbáné, hanem mindenkié – használjuk bátran.

Ezután a közönséggel való kapcsolat került szóba, nem utolsó sorban mint a nyereségtermelés fontos eszköze. Somáék esetében, mint mondja, a koncertek közönsége is nagyon hirtelen nőtt meg, így nem igazán tudtak velük szoros kapcsolatot kialakítani, míg Holinak közvetlensége az imidzse részévé vált. Ez a közelség mindenképp fontos, ki kell használni a létező platformokat, folyamatos közösségimédia-jelenlétet kell fenntartani – de mindenkinek a saját nyelvén, mert ha nem tűnik természetesnek, az visszaüthet. Szóba került a több mint 5000 tagot számláló OTL Facebook csoport is, mely egy egész szubkultúra építésében vállalt kulcsszerepet, valamint az Ubikeklektik Slack-csatornája, ahol a fesztivál vendégei közösen dönthettek még programokról is.

Előjött ennek kapcsán a politikai állásfoglalás kérdése is, ami az OTL-csoportban egy szivárványos zászló formájában, Holi esetében pedig ’Az utálat fárasztó’ című számával történt meg. Ő egyébként nem akar politikai témát feldolgozni többé, kampányeseményre pedig végképp nem menne el, nem akarja ennyire ’alkalmazni’ a zenéjét – mondta el Sajó kérdésére.
A beszélgetés Soma összegző szavaival zárult, aki szerint az önazonosság és az elérés is fontos, melyeknek egyensúlyára figyelni kell, de „de mindenféleképpen meg kell lennie az origonak, hogy miért is csinálod azt, amit csinálsz.”

A KERET 10 éve az ország meghatározó független lokálzenei platformja, amit a ti adományaitokból tartunk fenn.

Köss most éves támogatói előfizetést, és megajándékozunk egy KERET blogos vászontáskával!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!