Korábban indítottunk egy rovatot, amelyben kezdő zenekaroknak igyekszünk hasznos és fontos tanácsokat adni különböző technikai ügyekkel kapcsolatban – például: koncertbeállás, koncertszervezés, külföldi szervezkedés, közönségépítés témákban. Ebben a cikkben a riderről olvashattok; hogy pontosan mit is jelent, hogy néz ki, mik azok az alapvető információk, amiket mindenképpen tartalmaznia kell, és mi az, amire pluszban érdemes odafigyelni.
Röviden: a rider egy technikai és egyéb (catering) igénylista, az előadó részletes kérését írja le a megrendelő (koncerthelyszín) részére. Egy jól megírt rider minden fontos információt tartalmaz a hangtechnika szempontjából: a zenészek színpadi elhelyezkedését, a hangszerek pontos listáját és lokációját, és minden olyan eszközt, amire a zenekarnak pluszban szüksége van ahhoz, hogy a koncert létrejöhessen (további színpadtechnikai eszközök, speciális világítási/vizuális igények).
A leglényegesebb két dolog, amit tartalmaznia kell, az egy átláthatóan és pontosan megszerkesztett színpadkép, illetve a csatornalista.
Színpadkép
Először készítsetek egy pontos színpadképet. Nem kell nagy ördöngősségre gondolni, ha Paintben rajzoltok néhány szimbólumot, az már bőven megteszi, a lényeg, hogy legyen átlátható, és tartalmazzon minél több információt: hangszereket, állványokat, mikrofonokat, konnektorokat, monitorok helyét stb.
vagy
Csatornalista
Ezt követi a csatornalista, ami elsősorban a bemeneti csatornákat sorolja fel, amik a keverőpultba érkeznek. Általában szerepel rajta egy adott hangszer, és minden olyan eszköz, ami ennek az adott hangszernek a kihangosításához szükséges.
Vannak olyan eszközök, amihez több csatorna is tartozhat (mint például a dob, amit több mikrofonnal szoktak kihangosítani), de olyan is előfordul, amihez egyáltalán nem tartozik csatorna (pl. csörgő).
Tehát lényegében annyit jelent, hogy felsoroljátok az összes, hangosítást igénylő eszközt és kiegészítőt, amit vinnétek magatokkal, illetve azokat is, amit még az adott klubtól szeretnétek kérni – ez utóbbit valahogyan jelezzétek a rideren. Bármit kérhettek; széket, állványt, mikrofont, kábelt, erősítőt, monitort, dobogót, asztalt, kordont. Lehetőség szerint a vitt és a kért hangszereknek és eszközöknek is nevezzétek meg a pontos típusát (pl. SM-57 mikrofon, gémes mikrofonállvány), és azt is, hogy hova szeretnétek kérni. A legegyszerűbb, ha pontba szeditek a hangszereket, mellé írjátok a kiegészítőket, és utána értelemszerűen jelzitek, hogy mire lenne szükségetek.
Ha nincs fülmonitor rendszeretek, akkor kérhettek monitorládát is – ez általában van minden helyen, mert elég elhagyhatatlan a funkciója: a zenészeknek ugyanis ebből hallják vissza magukat.
Az áramellátási szükségleteitek mindenképpen jelezzétek, lehetőleg a színpadképen és a csatornalistában egyaránt, és azt is, hogy hova, pontosan melyik hangszerhez kértek.
Az alábbi sablon nagyon egyszerűen és átláthatóan jelzi a fent leírtakat:
A technikai része ennyi, ha szeretnétek cateringet kérni, azt is hozzácsaphatjátok, de külön catering ridert is írhattok. Itt a backstagebe kérhettek akármit, általában kaját vagy italokat tudnak adni a legtöbb helyen, vidéki kluboktól ilyesmit érdemes, másra ne igazán számítsatok.
Egyebek, amire érdemes odafigyelni
Szintén fontos, hogy a rideretek mindig legyen aktuális. Tehát ha van változás a csapatban, vagy akár az eszközök tekintetében, azt mindenképp írjátok bele. Ha mondjuk a produkció alatt van 1-2 olyan dal, amibe plusz zenészek is beszállnak, azt is említsétek meg – erre azért érdemes odafigyelni, mert ha utolsó pillanatban szóltok, hogy amúgy a Józsi beugrana a hatodik szám környékén basszusgitározni egy jót, akkor nem valószínű, hogy az adott klub tud neki eszközöket biztosítani.
Ha van saját fényesetek/vizuálosotok, azt is jelezzétek, de általában a koncerthelyszínek tudnak saját embert biztosítani. Még jóval az esemény előtt kezdjetek el kommunikálni vele, ha van van valami általános kérésetek (pl. csak kék és zöld fényeket szeretnétek).
A rider legelejére, vagy legvégére írjátok fel a technikai kontakt (ha van saját hangmérnökötök, akkor az ő kontaktja kell ide, ha nincs, akkor annak a zenésznek a kontaktját, aki ért a hangtechnikához), illetve a szervező (manager, bookingos, tour manager, vagy az a zenész, aki a szervezést intézi) elérhetőségeit is.
A kapcsolattartásra figyeljetek oda, kezdjetek el időben kommunikálni a klubbal, mert előfordulhat, hogy lesznek olyan eszközök, amiket kérnétek, de nincs belőle a helyen sem – emiatt a szerződés riderre vonatkozó része majdnem mindig komprumisszum lesz, ami az igényeitek és a klub által ténylegesen biztosított eszközök közös halmaza.
A szerződésben (amit a koncertnek teret biztosító hellyel köttök) mindenképp legyen egy, a riderre hivatkozó paragrafus, amiben a koncert technikai szolgáltatója (vagyis az adott klub) igazolja, hogy a riderben szereplő technikai eszközöket biztosítani tudja (már ha tudja).
Nem kötelező, de nagyon jól esik a kluboknak, ha a végére egy köszönöm-öt odabiggyesztetek. Senki nem haragszik, ha nem történik meg, de emberileg sokat tud jelenteni.
HAJRÁ!
Pluszban mutatunk két példát is, nagy köszi a TPSRPRT-nak és a Cataflamingónak, hogy mutattak nekünk pár saját mintát!
TPSRPRT
Cataflamingo
Címkép: Kikeltető