Négyszámos EP-t jelentetett meg Csalogány, azaz Pászkány Tímea. Az új lemez apropójául egy izgalmas együttműködés szolgált, amelyben egy érzemény-együttest feldolgozó videót kellett zeneileg illusztrálnia. Ennek eredménye a The First Thing I Remember It Is Fire, ami mostantól az összes ismertebb zenei platformon elérhető.
Ha a filmművészet és a Manó szó keveredik egy mondatba, hajlamos vagyok rögtön Sonnenschein Manóra és A napfény ízére gondolni, itt azonban nem a Szabó István által rendezett filmklasszikusról fogunk beszámolni, hanem egy sokkal frisseb alkotásról. Manó művésznéven alkot ugyanis az a filmrendező hallgató, aki érdekes feladatra vállalkozott. Nehezen megfogható – így nehezen is ábrázolható – érzemény-együttest szeretett volna vászonra vinni, amelyben a földi gyönyörök és az emberi kegyetlenség párbeszédét jelenítheti meg egy elnyomón és egy elnyomotton keresztül.
A nagyjából ötperces, élőszereplős kisfilm októberben jelenik majd meg, de az elkészítése és a benne megjelenített kapcsolat vizsgálata során már most több fontos kérdést is felvetett: Ki a hibás egy elnyomó kapcsolatban? Kinek nagyobb szenvedés ebben a viszonyrendszerben élnie? Eredményt hozhat-e a gyengébbik fél lázadása?
A megvalósítás alatt elemi következtetésekre jutottak a készítők. A komplex gyász és a harag egyszerre jelenik meg ezekben a kapcsolatokban, mondhatni minden kéz a kézben jár, minden hatás hatást generál. Az emberi fejlődés íve, és az abba vetett remény sem elhanyagolható, így ez a kisfilmben is megtapasztalható lesz. A koncepció egyébként teljes egészében Platón barlanghasonlatára épül, ez pedig a képi és a szöveges elbeszélésben is megmutatkozik majd.
„Ez a projekt számomra egy szükség volt, szükség együtt dolgozni az igazsággal és az emberi tapasztalatokkal, melyek ellen erősen munkálkodik a felejtés fegyvere. Egy olyan előadót kerestem, aki képes lenne megzenésíteni ennek a disszonanciának a komplexitását, én pedig elkészíthetem rá a klippet.”
– mondta el az anonimitását őrző művész a videóról.
Csalogány számára adott volt a téma, a klip vázlatos menete, így készült el a végső hanganyag, amelyhez – ezen a ponton túl – már a kisfilm igazodott. Egyébként három demót rögzített az előadó, ezek mindegyike felkerült az EP-re, éneket viszont csak a filmbe kerülő dal tartalmaz.
„Az emberi hangot is fontosnak tartom, ugyanis az az egyik legbensőségesebb, az érzelmi világunkhoz legközelebb álló hangszerünk. Itt is előkerül a rövidhullámú rádióadás, mint metafora a külső világra, amit szemlélőként akarva és akaratlanul érzékelünk.” – árulta el Timi az elkészült műről.
- Csalogány pénteken két másik női előadóval, a Kikeltetős Kollár Deával és a Sávlekötőben feltűnt Morganával tart közön koncertet. Részletek ITT!