Nemrég debütált az Imitation új albuma, három évvel a bemutatkozó lemez után, mellyel Pápai Zsanett és Gödri Bulcsu egy egészen hipnotikus dimenziót teremtettek maguk, és a hallgatók számára is. A zenészek látásmódjára és a lemez hangulatára leginkább a szituacionizmus, a posztstrukturalizmus, az absztrakt expresszionista képzőművészet, a performansz vagy éppen az animék hatottak.
Az Artificial by Nature egészen egyedi, befelé forduló lírai hangzását egyrészt olyan elektronikus zenészek inspirálták mint Björk, The Knife vagy James Blake, másrészt a kortárs jazz olyan alakjai, mint Brad Mehldau, Esbjörn Svensson, Branford Marsalis, Madeleine Peyroux.
Miután mi is felfedeztük ezt a káprázatos, vibráló masszát, melyet az Imitation alkotott, készítettünk velük egy interjút az album megszületésének folyamatáról, a stílusokról, melyek befolyásolták a lemez készítését, illetve az ‘AI’s Daydream‘ című számhoz megálmodott animációs klipről.
Fotó: Raffay Zsófi
Az Artificial by Nature miben különbözik az előző lemeztől?
Bulcsu: Számomra szervesen következik az első album anyagából a második. Míg az első fókusza inkább a zenei öndefiníció volt, a másodikra ez a manifesztum- és protest jelleg visszafogottabb lett, és talán többet tudtunk mutatni ennek a zenei világnak a tájaiból.
Zsanett: Az első album inkább szólt kifelé, a világhoz, a világról; míg a második egy befelé fordulóbb, személyesebb anyag lett.
Az első lemeznél mindent ketten csináltunk, beleértve a keverést, az összes utómunkát, az utolsó kis effektet is. A második albumon volt szerencsénk olyan kiváló zenészekkel együtt dolgozni, mint Kaltenecker Zsolt, Gyémánt Bálint, Fonay Tibor és Benkó Ákos, az utómunkát pedig Deutsch Gábor Anorganikra bíztuk.
Nem volt könnyű kiengedni a kontrollt a kezünkből, de a végeredmény alapján úgy tűnik, megérte. Az új anyag még a korábbinál is eklektikusabb lett, hiszen még jobban elengedtük magunkat stílusok, témák, tempók és minden egyéb más tekintetében.
Fotó: Illés Helga
Össze tudnátok foglalni, hogy miként zajlott az album készítése?
Zsanett: Részemről sokkal lazábban. Az első albumnál még nagyon erős volt bennem, a rám alapvetően jellemző maximalizmus, tökéletességre való törekvés. De ez az igény inkább nehezítette, mint segítette a munkát. Ehhez képest a második albumnál már olyan „csodák” is megtörténtek, hogy egy helyben ülve, néha egyszerre született meg a dallam és a szöveg, ami minimális változtatásokkal került rögzítésre. S készült néhány teljesen improvizatív szám is, ahol semmit nem írtam meg előre, csak felvettem, ami éppen kijött belőlem (például: Pause, a Panic Pilot és az Inaudible Soul). Utána ezeket a széttartó vokálokat többnyire Bulcsu szerkesztette, vagy néha együtt váltottuk egy komplett egésszé.
Főként milyen stílusok fonódnak össze a lemezen?
Bulcsu: Nagyon üdvözlendő világtrend, hogy a stílusoknak egyre kevesebb a jelentősége, és a különböző irányzatok közötti szabad átjárás inkább norma lett, mint kivétel. Így mi is inkább csak tónusokat tudunk említeni. A glitchtronica, conceptronica mellett olyan műfajokon átívelő előadókat és hatásokat emelnék ki, mint Bill Wurtz játékos pop dolgai, vagy a Floating Points hangökoszisztémái, de érezhető talán Mehldau prófétikus Finding Gabriel albumának impressziója is.
Fotó: Raffay Zsófi
Mesélnétek a klipről? Miként álmodtátok meg, kellő szimbiózisban van a dallal?
Bulcsu: Van egy alapvető emberi prekoncepció arról, hogy „igazi” fejlett tudattal csak az ember rendelkezik, és ez alapján valamilyen módon primátusunk van a létezők között. A technológia egyre közelebb hozza ennek az elsőségnek a megkérdőjelezését. Egyrészt ezt szerettük volna körbejárni ezzel a dallal, másrészt ezen a modern Pinokkió-történeten keresztül embervoltunk mélyebb jelentéséről mondani valamit.
Zsanett: Régi vágyunk volt egy animációs klip készítése. Amikor az AI’s Daydream című dal megszületett, tudtuk, hogy eljött az alkalom. Noha egy majdnem 7 perces szám praktikus okokból talán a legkevésbé alkalmas egy album beharangozására, mégis emellett döntöttünk, mert a történet nagyon fontos volt számunkra, a karakter pedig a szívünkhöz nőtt.
A dal egy mesterséges intelligencia álmodozása az emberi létről. Számomra ez nagyon kedves és közeli téma. Gyerekkoromban gyakran fantáziáltam arról, hogy talán a tárgyak is élő, érző lények, csak nem tudjuk, mert nem képesek önálló cselekvésre, mozgásra, nincs szabad akaratuk.
A klip készítése során némi egyeztetés után szabad kezet adtunk az animációt készítő rendezőnek, Pablo Camposnak. A dalhoz képest a klip egy újabb narratív szintet hoz be.
Tehát a kérdésre válaszolva a videó története csak részben van összhangban a dallal, egy ponton elválik (mikor az AI bemegy a városba), és a képekben itt már Pablo Campos története dominál – melyben az AI csalódik az emberek világában.
Úgy gondolom, a két történet, bár mások a súlypontok, jól megfér egymás mellett, és a közönség eldöntheti, melyik storyline-on szeretne továbbmenni, melyik téma az érdekesebb számára.
Miből ered az, hogy ilyen eklektikus lett az album? Hiszen én is csak kapkodom a fejem, ahogy az érzelmek teljes skáláját felvonultatjátok. Milyen hatások értek benneteket a készítése során?
Zsanett: Abból, hogy prekoncepció-mentesen dolgozunk. Nem stílusok mentén gondolkodunk a kifejezésről, mondanivalóról. Az érzelmek teljes skálájának erőteljes átélése szerintem mindig is jellemző volt mindkettőnkre. Ugyanazok a hatások érnek, értek minket, mint mindenkit: örömök, veszteségek, gyász, félelmek, remények, bezárkózás, elengedés, újrakezdés, munka, inspiráló emberi találkozások, mély beszélgetések, utazások.
Bulcsu: Kemény három év telt el az első album óta, globálisan és sajnos családi tragédiák szintjén is. Ahogyan a pandémia szembesített az elemi személyes biztonságérzet illuzórikusságával, ez biztosan sokunknak alapélménye. Ennek konkrét lenyomata is van az albumon a ‘Pause‘ című számban, de nekem végig a baljós sejtelmek és lelkes remények váltakozása ez az anyag, ahogy az elmúlt néhány év is.
- Az IMITATION – ARTIFICIAL BY NATURE lemezbemutató koncertje október 16-án lesz az új Gödörben (1061 Budapest, Király utca 50.), melyre vendégzenészekkel és további meglepetéssel készül a duó.
Szerző: Ruder Kitti