Ha van lemez, amit már mi is úgy vártunk, mint a messiást, akkor ez az! Múlt csütörtökön debütált Дeva első nagylemeze. A fiatal, de annál tehetségesebb zeneszerző már a debütlemeze előtt is havonta több, mint 40.000 hallgatót fogott meg Spotify-on, ami azóta csak növekszik, és ez teljes mértékben érthető. Idő közben pedig komoly nemzetközi elismerésben is részesült a fiatal művész, megkapta a Music Moves Europe feltörekvő zenészeknek járó egyik díját, ami az Európai Unió kortárs popzenével foglalkozó szervezete, erről itt írtunk részletesebben.
Miért van az, hogy Дeva szinte egyik pillanatról a másikra berobbant a magyar, és már a nemzetközi zenei piacra is? Ezt a kérdést, illetve az új lemez varázsosságát fogjuk boncolgatni.
Reneszánszát éli a magyar népzene, ugyanis egyre több magyar együttes nyúl vissza gyökereinkhez és dolgozza fel a már olyan sokszor hallott népdalokat. A Bohemian Betyars a speedfolk-freakpunk vonalat képviseli, és a lehető legpörgősebb dalokhoz nyúl, a MORDÁI egy sokkal líraibb vonalat képvisel, míg Дeva a hagyományosabb hangzást vegyíti elektronikus alapokkal, amihez még a kórust is olyan stílusosan tudta bevezetni, hogy már a gondolatától libabőrös leszek. Olyan csodálatos harmóniát tud megalkotni a művész, ami nem csak elvarázsolja a hallgatót, de eladhatóvá és befogadhatóvá is teszi a magyar népzenét és a kórust is, ami valljuk be, Magyarországon még a mai napig sokkal inkább konzervatív konnotációkkal bír, mintsem újító gondolkodással. Ezt fordította meg Дeva a bravúros produceri hozzáállással és zenealkotással, amihez természetesen az is hozzátesz, hogy mindezt önazonosan, érzékenyen és stílusosan teszi.
Az új lemez 11 számot ölel fel, amiből eddig a ‘Fa lenni‘ című dalt ismerhettük csak, amiről itt adtunk hírt. Az új dalok hangulatukban hasonlítanak a korábbi számokra, viszont líraiságuk (lásd ‘Egy‘) és történetmesélésük (lásd ‘Galambok‘) most nagyobb hangsúlyt kapott, a kórus részekről nem is beszélve. A lemez egészére igaz az, hogy a természet ősi gyökereihez nyúl vissza, nem csak szövegben, lüktetésben vagy érzésben, de konkrétan az erdő zajait, hangjait is fel lehet lelni a lemez több trackjében is, például esődobbal elérve ezt a hangzást. Ezek mellett pedig ugyanúgy megjelennek a törzsi dobok, kongák is.
Az ősiség mellett az ‘El‘ című számban például egy távolkeletibb, szintis hangzást is fel lehet ismerni az elején, ami utána egy pszichedelikus mantrába folyik át. Ez a kettősség vonul végig a lemezen, és ettől érezzük azt, hogy a kiadvány nagyon okosan, mégsem erőltetetten egy koncepcióba préselve született meg. Дeva nagy előnye az is, hogy iskolai körülmények között tanulhatott szolfézst, zenét, éneket, így a népdalokat olyan pontosan és tisztán tudja felénekelni, hogy egy percig sincs bennünk kellemetlen érzés, hogy erőltetné a hangját.
A Trafóban megrendezésre kerülő lemezbemutatóra már az össze jegy elfogyott, de izgatottan várjuk a további koncerteket.
- A lemezt teljes egészében ITT tudjátok meghallgatni, és csekkoljátok le a KERET Live felvételt is, ami az Expo Studióban készült: