Még tavaly Novemberben jártam a Little Moon mini koncertsorozat stábjánál Veszprémben, az erről készült cikket és videót itt tudjátok megnézni. Az azóta is élő sessionokkel jelentkező sorozat szépen gondozgatja fellépőit: Podcast beszélgetéseket hoznak össze, fellépéseket szerveznek és az idei Kikeltetőre is sikerült bejutnia néhányuknak.
Újabban pedig szélesebb közönség fele nyitnak, dalszerző esteket szerveznek, amiken Juhász Zoli fog elmélyülni az írás nehézségeiben, folyamataiban és pszichológiájában meghívott vendégeikkel, akik ezúttal Barkóczi Noémi (05.19), Sallai Laci (04.28) és Szepesi Matyi (05.06) lesznek. Az este második felében közösen megírnak egy dalt. Így egy gyakorlati példán keresztül, valós problémákat, falakat, ütközőket feldolgozva mutatják be a folyamatot és annak dinamikáját. Úgy gondolom nem csak dalszerzőknek lehet megközelíthető ez, hanem bármilyen kreatív tevékenységet folytatónak.
Pár kérdésemre Juhász Zoli válaszolt:
Van már előre eltervezett dalötlet, szabad ennyit csalni?
Semmi nincs előre eltervezve, tiszta lappal fogunk indulni, az fog történni amit a pillanat szül.
Ennyire egyszerű lenne dalt írni, vagy csak szimplán a figyelem adta teher segít? Mennyire?
Jó dalt írni a legegyszerűbb dolog a világon, csak sajnos nem te döntöd el hogy mikor történik. Rossz dalt írni szintén nagyon könnyű, és az ráadásul bármikor megy. A nehéz rész az amikor van egy egész jó ötleted, amiben érzel valamit amit ki lehetne jobban bontani, de elakadsz, a flow épp nem ad választ. Ilyenkor vagy elengeded, és lesz egy újabb közepes sorod/versszakod/dalod, vagy a nehezebb utat választod, és kalandra indulsz a dalocska éppen bontakozó világában. Egy író idejének nagy része ilyen problémákon való töprengéssel telik, bármilyen műfajban is alkot. Vannak kivételes pillanatok amikor elragadja az embert a flow, és mire észbe kap ott a következő sláger a papíron, de ez ritka. A személyiség és a szabad akarat ott jön be, hogy a kreatív folyamat ilyen akadályain ki hogyan talál fogást, egy adott helyzetben ki milyen eszközökhöz nyúl. Ezt próbáljuk bemutatni azzal a formabontó húzással hogy élőben próbálunk dalt írni. Ez egy nagyon intim folyamat, és nyilván inspirálódni sem lehet csettintésre, de én azt hiszem hogy a közönség figyelme egy másfajta fókuszt fog adni amiből érdekes dolgok fognak születni.
A dalokat tervezitek kiadni? Gondolkodtatok már az utógondozáson?
Nincs semmilyen minőségbeli elvárás a dalok felé, a cél a dalszerzés folyamatának bemutatása. Megpróbálunk írni egy dalt aminek minden része megvan és nagyjából kerek egészet alkot. Közben pedig közvetítjük a töprengésünket. Ha netán valamelyikről később kiderül hogy valamilyen módon különleges, azt hálával fogadjuk és majd kitaláljuk mi legyen vele.
A közönséget nem szeretnétek bevonni, működhet egy több fül többet hall elv?
A közönség bevonása igazán akkor működik jól ha sok idő áll rendelkezésre. Nekünk egy óránk lesz megírni a dalt, ami nem sok idő, de én egyébként imádom az kollaborációt, meg hát ott lesz egy közönség akik mind éreznek valamit, akiket lehetne használni valamire — ki fogjuk tapasztalni hogy mi működik és megpróbáljuk a lehetőségekhez képest minél interaktívabbra venni a folyamatot.
Az eseményeket Veszprémben, a Pannon köztérben tudjátok majd látogatni késő április és kora májusban, ingyenes belépéssel!