Az Apple tulajdonképpen ugyanazt a forgatókönyvet használja minden új terméke bevezetése előtt: fogj egy meglévő, de még sok kihasználatlan lehetőséget tartogató technológiát (emlékeztek még az iPhone előtti okostelefonokra és táblagépekre?), és csináld meg sokkal jobban, mint azelőtt bárki. Úgy látszik a cupertinoi vállalat ezúttal a streaming szolgáltatásokat pécézte (ba-dum-tss) ki magának, bár az Apple Music nem sokkal jobb, vagy rosszabb, mint az eddigi alternatívk. A kérdés az, hogy sikerül-e legyőzni az eddig megszorongathatatlannak tűnő, ám sok oldalról ostromolt Spotify-t.
A streaming egy olyan terület, ahol az Apple-nek talán már rég meg kellett volna jelennie, a Spotify 9 éve indult el, sok kisebb szereplő mellett pedig jelen van a Google is már egy ideje. A digitális zene eladások csökkenésével, ami az Apple egyik fontos bevételi forrása, a vállalatnak muszáj volt lépnie, a tegnapi bejelentéssel pedig beszálltak a havi előfizetéses streaming szolgáltatók csatájába.
Nehéz olyat mutatni ezen a területen, ami nagyon kiemelkedne a konkurenciából. Az Apple Music havi 10 dollárért kínál 30 millió zenét, és néhány extra szolgáltatást, pont úgy, mint mindenki más. Némi újdonságot jelenthet a családi csomag, amivel havi 15 dollárért akár hat ember is használhatja ugyanazt az előfizetést. A bejelntés után a Spotify rögtön jelezte, hogy nemsokára ők is előállnak egy hasonló konstrukcióval.
https://www.youtube.com/watch?v=HfInYY-oPqk
Az Apple egyébként foggal-körömmel próbálja megkülönböztetni magát a konkurenciától, rendkívül fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a konzerv playlisteket nem algoritmusok, hanem emberek állítják össze, és indítottak egy rádió csatornát is Beats One néven, legendás amerikai és brit műsorvezetők közreműködésével. Bár néhány éve Ping néven már indított az Apple egy, az iTunes-ba integrálódó zenei közösségi felületet, az akkor csúnyán megbukott, most adnak neki még egy esélyt. A Connect funkció nagyjából olyan, mint a tumblr, a zenészek „személyesen” posztolhatnak dalokat, képeket, videókat és szövegeket az őket követő rajongóknak.
A legtöbb zenész erre már használja a Facebook oldalát, az Instagramot, vagy akár a tumblrt, a tengeren túlon sokkal népszerűbb Twitterről nem is beszélve. Az nem annyira egyértelmű, hogy miért jobb, ha mindezek egy (új) helyen (is) elérhetőek lesznek. Az Apple-nek kemény pénzeket kell majd fizetnie a legnagyobb előadóknak, hogy kezdjék el használni a szolgáltatásukat, és még így sem biztos, hogy az embereknek tetszik majd.
A Spotify nem tökéletes, nem tud sokkal többet vagy kevesebbet, mint bármelyik konkurense, a legnagyobb előnye, hogy sokan, egészen pontosan 60 millióan használják. Tele van az internet Spotify beágyazásokkal, mintha egyértelmű lenne, hogy te is használod. Az még egyelőre kérdés, hogy az Apple Music kínál-e például beágyazható playereket.
És bár sok jó tulajdonsága is van a Spotify-nak, például a hallgatók közötti közösségi funkciók, és a hangulatok és élethelyzetek alapján összeválogatott playlistek, a legnagyobb erőssége mégiscsak az, hogy lehet használni ingyen. Az Apple Music három hónapig nem kér pénzt, és egyelőre kérdéses, hogy ez elég-e arra, hogy az emberek rákattanjanak olyannyira, hogy fizessenek érte a továbbiakban.
Az Apple Music beépül az iOS alapértelmezett zene alkalmazásába, de elérhető lesz Mac-ről, PC-ről, és még Androidról is, ami elég nagy szó, és jól mutatja, hogy mennyire komolyan gondolják a dolgot. Az app jól néz ki, könnyen használható, tud mindent, amit elvársz tőle, sőt, még hangutasításokkal is lehet irányítani (persze Siri még mindig nem tud magyarul), de emiatt jobb lesz az Apple szolgáltatása, mint a konkurenciáé? Nem. De rosszabb se. Az Apple Music csak egy újabb streaming szolgáltatás, és ha iPhone-t használsz, és a bankkártyád már alapból össze van kötve az iTunes-szal, akkor egy rendkívül kényelmes választás.
Ami hátrányt jelenthet, hogy sok streaming szolgáltatónak van megállapodása telekommunikációs cégekkel, a Spotify-nak itthon például a Telekommal, és rajtuk keresztül streamelésre használható extra adatforgalom jár az előfizetés mellé. A cupertinoi cég azonban eddig sem az együttműködéseiről volt híres, ezért nem tudom elképzelni, hogy a közeljövőben ők is hasonló konstrukciókkal álljanak elő.
Az Apple-nek most meg kell győznie a felhasználóit, hogy álljanak át a streamelésre, de ez nem lesz egyszerű. 12 éve indult el az iTunes zeneáruház, amely az iPodokkal együtt ténylegesen forradalmasította azt, ahogy ma zenét hallgatunk. Az Apple Music könnyen lehet a cég második ütőkártyája, de egyelőre nehéz biztosat jósolni. Június 30-án a szolgáltatás megjelenik, és nyár végéig ingyenesen használhatóvá válik több százmillió iOS eszközön, és ez minden bizonnyal alaposan felkavarja majd a streaming piacot.
Forrás: The Verge