Keltető Zenék Videók PÉNZ Szomszéd Még
Végre van antiszexista női rap is az országban
Sophie Hard albumpremier

Végre van antiszexista női rap is az országban

Sophie Hard albumpremier

Kortárs közéleti problémák női rap-szövegekben? Ilyet se nagyon élt még a budapesti underground színtér. Ez most nem punk, nem is alter, hanem kőkemény piaci rés.

Konsiczky Dávid és Kemény Zsófi nevét valószínűleg nem kell bemutatnunk sok mindenkinek. Dávid a Csaknekedkislány és a Ricsárdgír gitárosa, Zsófi pedig a kortárs magyar irodalom és slam poetry egyik legfeltűnőbb alakja. Viszont ez az első alkalom, hogy ebben a párosításban is találkozhatunk velük. Ahhoz, hogy megértsük, mi a rendhagyó kollaboráció célja, elég meghallgatnunk a Piaci Rés című itt debütáló négyszámos lemezt, vagy akár csak szimplán kimennünk az utcára. A két alkotó hangot adott nemtetszésének, annak a bizonyosnak, ami miatt több tíz ezren vonultak fel a Parlament előtt egész tavasszal, és ami miatt a női egyenjogúság jelképeit rajzolgatjuk a kocsma WC-k falaira.

A különleges projekt kapcsán magával Sophie Hard-dal beszélgettünk.

Hogyan ismertétek meg egymást? Hogyan jött az ötlet, hogy elkészítsétek ezt a produkciót?

Ismertem Dávidot a Csaknekedkislányból, nagy rajongója vagyok a zenekarnak. Mikor kitaláltam, hogy egy antiszexista rap-albumot szeretnék csinálni, először hivatásos beatmakerrel akartam dolgozni, de aztán a munka során kikristályosodott egy olyan behatárolhatatlan stílus, amitől nyilvánvalóvá vált, hogy ezekhez a szövegekhez semmi profi, bejáratott és hivatásos nem illik. Így jutottam el Dávidhoz, aki zenész, és a CSNK-n kívül is zeneszerző ugyan, de hip-hop beat-et még nem csinált.

Zsófi, ez az első alkalom, hogy a zenében is kipróbálod magad? Mennyiben más élmény dalszöveget írni, mint verset vagy slam szöveget?

Tizenkettőtől kábé húszéves koromig volt egy zenekarom a nővéremmel, a Kisszínes. „Kis, alternatív izé”-ként definiáltuk magunkat: dalokat írtunk, elénekeltük és elgitároztuk őket. Voltak koncertjeink is, például kétszer játszottunk a Quimby előtt az A38-on, de felléptünk a Gödörben, a Keleti Blokkban, a Dürer kertben, a Jelenben és más alter helyeken is. Dallammal együtt szöveget írni kicsit olyan, mint szánkóval repülni, repülsz ugyan, de a végén beleállsz a földbe: az a szöveg csak a zenéjével együtt létezik. De a rap a szövegről szól. Mondom, amit akarok, és alatta majd megy valami beat. Szóval először kitaláltam, hogy miről fog szólni a szöveg, utána megírtam, aztán átküldtem Dávidnak, hogy van-e kedve kezdeni velük valamit.

Mindegyik dal erős politikai tartalmat közvetít. Feladata-e egy zenésznek a véleményformálás? Szerintetek fontos, hogy a zene reflektáljon az aktuálpolitikára?

Szerintem mindenkinek feladata a véleményformálás. A hip-hop kultúra pedig elsősorban a véleményről szól. Nem feltétlenül kell aktuálpolitizálásba csúszni, épp elég, ha a körülöttünk lévő világról beszélünk. De ha a konkrét hétköznapokat annyira meghatározza az aktuálpolitika, mint most Budapesten, akkor ezt szerintem nemigen lehet kikerülni. Vagy nem érdemes.

Mit gondoltok az ország jelenlegi helyzetéről, várhatunk változást?

A tüntetések, a forradalmi hangulat reméljük, nem csitul el – legfeljebb, ha győzünk – , de kevés, ha csak reménykedünk, hiszen kizárólag akkor tart ez ki, ha nemcsak távolról szemléljük, hanem részt is veszünk benne. A négy dal közül legalább kettőt ilyesfajta részvételnek szánunk.

 

A KERET bloghoz bárki hozzáférhet ingyen, azonban a fenntartása költségekkel jár. Szeretjük a kortárs magyar zenét, szeretünk ezzel foglalkozni, azonban a fennmaradásunkhoz és a fejlődésünkhöz szükségünk van a ti segítségetekre is! Havi rendszeres, vagy egyszeri adományoddal hozzájárulhatsz a missziónkhoz, hogy ezáltal az egész budapesti független színteret is támogasd.