Keltető Zenék Videók PÉNZ Szomszéd Még
“Ez a mi gospelünk, és így állunk most vele” – interjú a METEO tagjaival

“Ez a mi gospelünk, és így állunk most vele” – interjú a METEO tagjaival

A METEO garázs/pszichedelikus hangzása az évek során bejárta Budapest és az ország legmenőbb klubjait, koncerteztek a underground szcéna legjobbjaival. A zenekar első nagylemezük felvételének a finishében húzott egy merészet és úgy döntött, élőben teszteli új anyagát egy úgynevezett demo-buli keretében. Erről beszélgettünk a srácokkal, akik beavattak a rendhagyó előhallgató titkaiba.

Demo-buli/lemez előhallgató – elég formabontó a koncepció. Honnan jött az ötlet egy ilyen jellegű bulira?

Maxim (ének, gitár): Igen, ez viszonylag formabontó – nem igazán tudunk hasonló eseményekről a környezetünkben. Nagyjából másfél éve dolgozunk az új számokon, és most, hogy körülbelül végleges formába értek, úgy gondoltuk, hogy adunk az anyagnak még egy változási lehetőséget – hadd térjen el jobbra-balra.

Az alapok megvannak, a lényeg megvan, de nyitottak vagyunk változtatásokra, ezért szeretnénk megmutatni egy kvázi tesztközönségnek, akik elbírálják, hogy az élő kraftban hogy állja a sarat.

Demo = nem végleges verzió – mennyire változhatnak még a számok? Mennyire végleges a formátum?

Maxim: Nos igen, az a terv, hogy a demo anyagból csinálunk pár szóróanyagot, amit lehet, kiosztunk a koncerten, azonban semmilyen digitális platformra nem fog felkerülni, ezért nem lesz terjeszthető. Kazettán szeretnénk kiírni. Ettől a kazetta verziótól a készülő lemez természetesen eltérhet, és el is fog térni minden bizonnyal. Éppen ez az eltérés a célja a live lemez-előhallgatónak.

Geri (dob): Mindig élőzenélő formáció voltunk, amihez hozzátartozik, hogy a közönséget, mint inputot, befogadjuk, és engedjük, hogy a zene alakuljon a befolyásukra.

A régmúlt idők dalai is rengeteget változtak a koncertek alatt. Ilyen formán, akik eljönnek a koncertre, azok elsődlegesen nem a belépőkkel támogatnak minket, hanem a jelenlétükkel, tapsukkal, táncukkal – bármivel, amivel részt vesznek a zenében.

Maxim: Igen, ezt a fajta közvetlen feedbacket várjuk leginkább a koncerttől. Szerintünk ez egy jó anyag lett, de szeretnénk hogy ezáltal még jobb lehessen. Emellett természetesen az egész bevételt a lemez felvételére fogjuk visszaforgatni.

Stílusában mennyiben eltérő az új anyag a korábbiakhoz képest? Mi a jelenlegi irány?

Maxim: Az előzőekhez képest ezek a számok valamivel dallamosabbak. Korábban a dalszerkezetek, most inkább a harmóniák azok, amik előtérbe kerülnek. Talán slágeresebbek, de ugyanakkor antislágerek. Mindig van egy kis csavar, ami nem engedi, hogy a közhelyek közé kerüljön a dal. A fő irány, mint mindig, itt is a popzene.

A számírás folyamata hogyan zajlik nálatok? Inkább demokratikus, vagy egy ember szava a mérvadó? Mennyire jellemző a közös brainstorming, jammelés? Kész ötletet visztek le a terembe, vagy többnyire helyben születnek a dalok?

Maxim: Életemben először nem gitáron és zongorán írtam a dalok alapjait, hanem szekvenszerekkel és kütyürészekkel, mütyükkel (nem tudjuk, mi az, hogy VST, lehet, hogy azt sem tudjuk, mi az a szekvenszer.) Ezekből jött létre a demoanyag, ami így sokkal szintisebb, gépiesebb hangzásvilágban mozog. Ezt az anyagot rakjuk most össze a zenekarral élőhangszerekre, élőzenére, finomítva a gépies vonalat. Nyilván a daloknak vannak törvényei, mint a dob meg a basszus egymásra hatása.

Emellett az anyag “élőetetésében” nagy hangsúlyt kap(nak) a szinti(k) és a gitár harmóniái. Itt kell sokat okoskodnunk, hogy én és Levi (Zékány Levente – billentyű) képesek legyünk megszólaltatni azt az összetett hangképet, amelyet a demón rengeteg gépsáv végez el.

Hol rögzítitek a dalokat? Van külsős személy bevonva, aki terelget titeket, vagy saját magatok tartjátok kézben a dolgokat?

Maxim: Nové Soma, a Middlemist Red frontembere, mint kreatív producer, segíti minden lépésünket és ezért nagyon hálásak vagyunk neki.

Milyen különlegességgel készültök a koncertre? Úgy tudom, hogy Ian O’Sullivan (Mongooz and the Magnet) veszi át a helyet a bőgőn. Afterparty? Esetleg valami DJ?

Geri: Iannel játszottunk már több koncertet együtt. Nyilván az összejátszásokat segíti a Mongooz and the Magnetben való közös zenélésünk és úgy gondolom, hogy az egész zenekarba nagyon jó színt hoz. Amellett, hogy egy nagyon tehetséges nagybőgősről beszélünk, a hangszer sajátosságai miatt teljesen új, izgalmas lüktetések jelennek meg a Meteo hangképében.

Maxim: Mondhatjuk, hogy egy félzseniről van szó. Készülünk több meglepetéssel is emellett. Valamint a koncert után Christopher Waver, majd DF FX x Miraka fog lemezeket pakolni.

Mikorra várható a tényleges albumpremier? Furcsa kérdés, de ugye attól még, hogy volt demo-buli, lesz lemezbemutató is?

Maxim: A premier jövő év, tehát 2019 tavaszára várható.

A helyszínválasztásnak van valami jelentősége? Miért pont a Tintára esett a választás?

Geri: Jó barátságban vagyunk a Tinta szervezőivel, tulajával. A demo-koncept miatt pedig optimálisnak tűnt idehozni ezt az eseményt – kis helyet kerestünk, ahol családias koncertet lehet adni.

Látjuk ugyanakkor, hogy egyre inkább fogynak azok a helyszínek a városban, ahol kisebb, induló zenekarok fel tudnak lépni – gondolok itt akár a múlthéten bejelentett Kuplung végleges bezárására. Az ilyen klubok, kocsmák az underground zene szabadságának sarokkövei és így valahol, legalábbis részben, ez egy próbálkozásunk, hogy a Tintát támogatva a koncerthelyszíneket támogassuk.

A KERET bloghoz bárki hozzáférhet ingyen, azonban a fenntartása költségekkel jár. Szeretjük a kortárs magyar zenét, szeretünk ezzel foglalkozni, azonban a fennmaradásunkhoz és a fejlődésünkhöz szükségünk van a ti segítségetekre is! Havi rendszeres, vagy egyszeri adományoddal hozzájárulhatsz a missziónkhoz, hogy ezáltal az egész budapesti független színteret is támogasd.