Májusban mi is beszámoltunk a Telekom Electronic Beats felhívásáról, melyben a járványhelyzet alatt született magyar zenék beküldésére bíztattak határon innen és túl. A producerek/zenészek három hetet kaptak, hogy megmutassák munkásságuk egy dalnyi izgalmas szeletét pop, klub– és kísérleti zenei kategóriákban. A több mint 600 beérkezett pályamű közül a legjobbakat most hivatalosan is kiadják az összes ismert digitális platformon, három válogatás keretében. A nyertesekről és a különböző különdíjakról itt írtunk bővebben.
Az indulók közül a zsűri – a TEB magyar csapatán túlmenően a külsős szakmai véleményt képviselő Sajó Dávid zenei újságíró a pop, az Aktrecordsos Kántor István „Isu” a klubzenei, az EXILES kiadó alapítója, Kolbenheyer Erik pedig a kísérleti zenei kategóriát értékelve – hosszú napokon át véleményezte és válogatta ki a legjobbnak ítélt zenéket, amelyek alkotói Pécstől Orosházáig, Miskolctól Nagykanizsáig, Mátészalkától Budapestig érkeztek. Rajtuk kívül tíz versenyző különdíjként ingyenes képzést nyert a zenekészítéssel foglalkozó imPro Schoolba, egy győztes – a lassú, melankolikus popdallal indult Franciskadalma – MagentaKraft különdíjat kapott egy dobgép és egy mastering kurzus formájában, de a közösség önmagától is aktivizálta magát: online fórumok alakultak a végeredmény megtárgyalására, diskurzusba kezdtek az egyes alkotók.
Az egyik popkategóriás nyerte, az alig húszéves FőzeLAKE professzionális videóklippel gazdagodott, amiben megelevenedik maga a dalcím is, a Melankólia Club: a Praznóczy Sebastien rendezésében és Nagy Marcell kamerája mögül forgott videóban egy szürreális párhuzamos világban járunk, miközben visszaköszön a fiatal előadó Instagramos képeinek techno-dadaizmusa is.
Egyúttal megvalósult a Telekom Electronic Beats eredeti célkitűzése is: az, hogy az így létrejött digitális összefogással a lelkes amatőrök közös platformra kerüljenek profi művészekkel, például a pécsi tudományegyetem elektronikus zenei médiaművész képzéséről nemrég kikerült friss tehetség az évek óta stabil minőséget szállító, fesztiválnagyszínpadokon koncertező Zagarral.
A 31 számos tripla válogatás az Analogue Zone profi maszteringjét követően és a budapesti Selected Sounds kiadóval együttműködve jelenik meg.
Mi pedig mind a három kategóriából megkértünk 1-1 előadót, hogy meséljenek kicsit a szerzeményeikről. Swanasa (XPERIMENTING), Laserchrist (CLUBBING) és AGAVOID (POPPING) miniinterjú:
Mesélnétek kicsit a válogatásra került dalotokról? Hogy született, hogy írnátok le a „személyiségét” pár szóban?
swanasa: Mivel a járvány ideje alatt én épp a szakmai gyakorlatomat töltöttem külföldön, így csak a laptopomon található hangmintákra és szoftver szintikre támaszkodhattam. Így jöttek a képbe korábbi cselló és hegedű felvételeim, amit pár évvel ezelőtt vettem fel Matisz Flóra Lili barátnőmtől egy akkori drone trekihez. Ez volt a kiindulási alapom, a többi meg ebből született. A személyisége… Hmmm… Sötét, de megnyíló.
Laserchrist: Az ‘Enoch’ Atari’ a Hotline Miami 3 fiktív soundtrackje, a születés egy tipikus flow-élmény volt, elkapott valami és gondolkodás nélkül kiperdültek a hangok az ujjaim alól.
AGAVOID: Egy korábban elkezdett alap basszus-dob projektet vettünk elő, a szám struktúrája, a részek nagyon hamar formát öntöttek. Utána viszont sok héten keresztül finomítgattuk a részleteket, szöveget, hangsúlyokat, mielőtt a végleges felvételre sor került. A szám feszesebb, lényegre törőbb, mint a korábbi nagylemezünk anyaga, lecsupaszítottuk a hangzást. Ez a kevésbé szerteágazó, mégis talán bátrabb hangzás jellemző az idén íródott számainkra, adta magát, hogy az érkező lemezünket ezzel a számmal vezessük fel.
A felhívásra karantén alatt íródott szerzeményeket vártak. Ti zenekarilag/zenészileg/alkotóilag hogy éltétek meg azt az időszakot?
swanasa: Jól. Olyan helyen voltam, ahol jól éreztem magam és jutott időm sok olyan dologra, amire amúgy máskor úgy kell kiszorítanom. Nekem egyensúlyt hozott, mégha anyagilag le is nullázódtam. Hátradőlve tudtam szemlélni, ahogy a világ a feje tetejére áll.
Laserchrist: Egy-két ilyen sziporkázó megnyilvánuláson kívül szinte a teljes válság jellemezte a tevékenységemet, az inspirációt ugyanis pont a szociális interakcióimból merítem.
AGAVOID: Nagyon hiányzott a közösségi élet és nehéz volt bizonytalanságban tervezni, de tartottuk magunkat az elképzelésekhez. Szerencsére mindegyik részét meg tudtuk valósítani, csak kicsit később vagy más sorrendben. Ebben az időszakban vettük fel az ősszel megjelenő nagylemezünk dalait, érzelmes és energikus volt az alkotási folyamat, már nagyon várjuk, hogy koncertre vigyük és együtt táncolhassunk! A live session forgatásunkat márciusról júniusra tettük, így végülis volt időnk még többet gyakorolni a számokat és tervezni, ötletelni a stábbal, Wurkival és Gergővel.
Milyen zenei terveitek vannak a közeljövőre nézve? Akár megjelenések, akár fellépés, stb.
swanasa: Diplomakoncert a jövő év elején.
Laserchrist: Excelben rajzoltam egy ocsmány borítót egy Laserchrist-kislemezhez, ami igazából bármelyik pillanatban felkerülhet a csatornámra, de lehet hogy annyira levonulok az undergroundba hogy csak indavideóra teszem ki.
AGAVOID: Három számos live session videóval készülünk, ami szintén ma jelenik meg. Nyáron koncertezünk többek között a Központban, Fekete Zaj fesztiválon és Kapolcson, de már tervben vannak az őszi fellépések is. Készülünk egy klippel, még a forgatás előtt állunk és nagyon várjuk! A nagylemezünk tervek szerint november elején jelenik meg.
Van olyan név a válogatásokon, akivel/akikkel szívesen dolgoznátok együtt?
swanasa: Csak három ember munkásságát ismerem és ők teljesen másban vannak, úgyhogy jelenleg nincs.
Laserchrist: Szívesen lennék Zagar ghost-producere.
AGAVOID: Ben Leavezzel tervezünk közös koncertet decemberre a Dürer kertbe, erről már a válogatás eredménye előtt beszéltünk, és örültünk, hogy egy albumon lesznek a számaink. Emellett szívesen meghallgatnánk AGAVOID remixeket Bekø, CT Kidobó, Luvtoshima átiratában!
És akkor a hallgatnivaló maga: