Fontos újítást jelentett be a Spotify, amely alapjában változtatja meg azt, ahogy a kis, független előadók elérhetik a közönségüket a streaming szolgáltatáson keresztül. Mostantól közvetlenül az előadó is feltöltheti a zenéjét a felületre, ráadásul tök ingyen.
Független előadóként, kiadói vagy különösebb management háttér nélkül a kis bandáknak és előadóknak tök nehéz volt felkerülniük a Spotify-ra, hiszen oda (és az összes többi streaming szolgáltatóhoz) csak aggregátorokon, vagy más, hivatalos terjesztő partnereken keresztül vezetett az út. Ezért a többségnek maradt az eleve DIY előadókra kitalált Bandcamp és SoundCloud, meg persze a YouTube, azonban az emberek zenehallgatási szokásai gyökeresen megváltoztak a streaming irányába.
A Spoitfy itt kavar most egy nagyot azzal, hogy közvetlenül lehetőséget ad, hogy
a Spotify for Artists felületén keresztül az előadók maguk tölthessék fel a megjelenéseiket a streaming szolgáltatás katalógusába, épp úgy, mintha a Bandcampre, vagy a SoundCloudra pakolnák fel a zenéiket.
Ez már önmagában egy nagy lépés, ráadásul a cég mindezt ingyen kínálja, az előadók megkapják a generált bevételük egészét, nem kell osztozkodniuk senkivel. Az aggregátorok ugyanis levesznek százalékot, vagy éves előfizetést, esetleg feltöltések utáni díjat kértek a bandáktól a terjesztésért cserébe. Korábban a Google Play áruházban is volt lehetőség közvetlenül bekerülni a kínálatba, azonban ezért szintén fizetni kellett, és mostanra már onnan is a YouTube felé terelik az előadókat.
A streaming szolgáltatók egyébként hosszútávon mindannyian egyre inkább az előadóközpontúság felé húznak, ugyanis az a tendencia, hogy az emberek sokkal inkább keresnek magára a művészre, semmint mondjuk a kiadókra.
Mostanra az előadó vált a branddé.
Az előadóknak pedig az csak jó, hogy ha akarják, megkerülhetik a kiadókat és disztribútorokat, hiszen így kevesebb szeletre kell vágniuk a bevételek után a tortát. Szinte minden cég kínál a Spotify-éhoz hasonló „for artist” szolgáltatás, melyben analitikákat és testreszabhatósági lehetőségeket, azaz több kontrollt adnak a zenészek kezébe, innen már csak egy lépés a közvetlen zeneterjesztés.
Hogy ez mit jelent például a disztribútor cégeknek, az még a jövő kérdése, egyrészt az átállás nyilván nem fog egyik pillanatról a másikra történni, másrészt extra szolgáltatásokkal akár maguknál fogják tudni tartani a zenekaraikat, a nagykiadóknál pedig egyértelműen nem fog meginogni a mostani rendszer.
Rossz hír, hogy egyelőre csak az Egyesült Államokban érhető el a funkció, meghívásos rendszerben, azonban nagyon valószínű, hogy rövid időn belül egyre szélesebb piacra terjeszti ki a lehetőséget a Spotify, és remélhetőleg utánuk mindenki más is.
A cikk írásában segített Bodrogi András digitális zeneüzleti szakértő.
forrás