Modern testben ép lélek

Cikk

november 9, 2016

Énekes András Előd

174

Rendhagyó felállásban, a hazai alternatív zene eddig méltatlanul elhanyagolt stílusában alig pár hónapja kezdett el együtt zenélni a Window. A neo soul és trip hop mellett blues-os szólók és változatos hangszerelések tarkítják a Chet Faker és James Blake által is inspirált banda világát, debütáló koncertjükre pedig november 11.-én pénteken kerül sor az Akváriumban.

Az alapötlet a már több, mint tíz éve zenélő Kocsis Bence fejében motoszkált legkorábban, aki elsőként Stámusz Feri hangmérnökkel osztotta meg a modern hangszerelésű, neo-soulos vágyálmait, amire Feri több, mint nyitott volt: két óra alatt egy fiókból előhúzott demóból kiindulva össze is rakták az első közös számukat.

A nyári Pontoon jam sessionök keretein belül aztán Bécsy Bence és Jancsovics Máté is bekerült a képbe, majd egyértelművé vált, hogy a srácok zenei nyelvének keresztmetszetében egy közös zenekar alapítása lenne a legjobb forgatókönyv. Ők alkotják tehát a magot, koncertjeiken pedig egy sor tehetséges közreműködő zenész váltja egymást a színpadon.

“Az közös munka mellett az úgyszintén közös zenei stílus/gondolkodás és szimpátia szólt. Persze mindnyájunknak megvannak az erősségei, amiket szeretünk és tisztelünk a másikban, amik még jobban rásegítettek a történések alakulására.” Bécsy Bence álláspontja ez a Window megalakukásáról, erre pedig a másik Bence erősített rá, aki nem győzte dicsérni Bécsy virtuóz gitárjátékát – a kémiával jól láthatóan nem kell megküzdenie a Windownak.

Az idővel viszont annál inkább, hiszen mindegyikőjüknek vannak egyéb projektjei, az énekes-gitáros Kocsis Bence például az általunk is megírt és megörökített Saverne-ben frontemberkedik többek között.

A Window egyébként is izgalmas zenei világát  a hangszereléssel való játék, a koprodukciók és a leendő élő formációk mozgásszabadsága fejeli meg. A már említett hármas mag (Stámusz Ferivel a produceri székben), minden fellépés alkalmával kiegészül néhány zenekarhoz közeli zenésszel, leggyakrabban Novai Gáborral, aki a zenekar billentyűse afféle állandó “külső munkatárs” szerepkörben.

A készülő számokban egyébként Zahár Fanni és a RedRed-es M3NSA (ahogy a fenti Syrenes című első stúdióklipben) is közreműködik, a Window-projekt szellemisége tehát tényleg a nyitottságon alapul, Kocsis Bence szerint koncertjeiken változatos felállásokkal találkozhatunk majd. “Ez a szcéna, amibe valamennyire mi is bekapcsolódunk, zeneileg nagyon erős, de itthon még elég szűkkörű. Viszont például az Amoeba és a Soulclap is olyan fasza ízléssel és zenei gondolkodással bír, ami a külföldi zenészek számára is vonzó, és szívesen maradnak itt Magyarországon, mint például Mensa.”

Az egymást inspiráló közeg és a élvezettel való zenélés a kulcsa a Window összeállásának, Bence gondolkodásában pedig egyfajta misszió körvonalazódott a zenekar ambícióról kérdezve: “A közösségi alapú zenélés szerintem sokkal érdekesebb, mert rengeteg nagyon tehetséges zenész és jó produkció van itthon, akik nem menedzselik elég jól magukat, kicsit el is kallódnak, pedig tök fontos lenne, hogy ezek az emberek jobban összetartsanak.”

Most indult be igazán a klubkoncertek időszaka, és ez hasznára válhat a Windownak, hiszen Bence elmondása szerint a formációnak nem a fesztiválokra való eljutás a célja, sokkal inkább az említett közeg biztosabb alapokra helyezése és egy masszív, folyamatosan bővülő közönséget teremteni.

Jancsovics Máté, a hármas hangszeres mag dobosa szerint “leginkább rajtunk és a zenén múlik, hogy meddig juthatunk el közösen, de a legfontosabb, hogy mi élvezzük csinálni, és kihívásokat találjunk benne. Személy szerint régóta szerettem volna egy ilyen hangzásvilágú zenekarban játszani, ahova be tudom építeni a saját hibrid dobhangzásomat, miközben a basszusszintik leszédítenek a dobszékről.”

Ami nagyon előremutató és szimpatikus a Windowban az, hogy Bence szavaival egészséges tudatossággal építgetik magukat, bár ez a komoly zenei múlttal rendelkező emberek esetében nem kellene, hogy meglepő legyen. A fentebb látható Studio Live videójukon is rengeteg dolgoztak, és ahogy Stámusz Feri is megjegyezte, a külsőségekre is igen nagy energiákat fordítanak: “Sok múlik a teljes arculatunkon, hogy hogyan tudjuk képviselni a zene, a kép és a hang szimbiózisát. Szerintem ha odafigyelünk a pici részletekre, ami meghatároz általában egy projektet, komoly útnak nézhetünk elébe.”