Nincs új a nap alatt, ahogy mondani szokták, ez különösen igaz a popzenére, ahol ha egy producernek egy sláger írása közben eszébe jut egy minimálisan is eredeti ötlet, akkor az akár hónapokig meghatározhatja a mainstream kereskedelmi rádiókból ömlő híg fos popzene arculatát és hangzását. Dőljünk hátra, és nyugodtan, felülnézetből pörgessük végig az elmúlt pár év legpofátlanabb, legviccesebb vagy legszánalmasabb koppintásait.
1. Katy Perry – ‘Roar’ vs. Sara Bareilles – ‘Brave’
Sara Bareilles néhány éve a ‘Love Song’ című számával vívott ki magának egy kisebb nemzetközi ismertséget, azóta is népszerű, főleg a tengerentúlon. ‘Brave’ című számát Jack Antonoff-fal, a Fun. gitárosával közösen írták, a hozzá készült klip idén májusban került fel a YouTube-ra. Katy Perry harmadik nagylemezének első kislemeze, a ‘Roar’ hetekig vezette világszerte számos országban az iTunes eladási listákat, és éppenséggel pofátlanul hasonlít a ‘Brave’-re. A dal megjelenése előtt Katy egyébként a Twitteren megosztotta Sara klipjét, amit én simán beszámítok egy beismerő vallomásnak.
Katy Perry – California Gurls vs. Ke$ha – Tik Tok
Úgy látszik amerika második kedvenc karácsonyfájának, Katy Perry-nek nincs szerencséje az első kislemezekkel. A Snoopzillával Snoop Doggal közös ‘California Gurls’ című eposz olyan pofátlanul hasonlít a Ke$ha ‘Tik Tok’-jára, hogy amikor egyszer poénból rákevertem az egyik instrumentaljára a másik vokál sávját, a legtöbb embernek, akinek mutattam fel se tűnt a kavarodás. A dolog pikantériája, hogy a két dalért ugyanaz a producer a felelős, és mivel a ‘Tik Tok’ a világtörténelem egyik legtöbb digitális eladást megélt kislemeze, biztos azt gondolta, hogy megfuttatja a jól bevállt sztenderdet mégegyszer.
Avril Lavigne – ‘Girlfriend’ vs. The Rubinoos – ‘I Wanna Be Your Boyfriend’
A The Rubinoos egy közepesen ismert kaliforniai powerpop banda a ’70-es évekből, 2007-ben azzal kerültek újra a közbeszédbe, hogy beperelték Avril Lavigne-t, mert szerintük a kanadai hölgy slágere, a ‘Girlfriend’ túlzottan hasonlít egy harminc évvel ezelőtti számukhoz. Az igazság az, hogy a két dalnak annyi köze van egymáshoz, mint kisnyugdíjasnak a terhességi teszthez, azonban mindkét dal refrénje tartalmazza a „hey-hey, you-you, i wanna be your girlfriend/boyfriend” sort. A felek végül peren kívül megállapodtak.
Lady Gaga vs. Madonna
Nem emeltem ki egy-egy dalt, ugyanis tulajdonképpen bármi, amit amerika elsőszámú kedvenc karácsonyfája csinál visszavezethető egyesek szerint a pop nagymamája karrierjének valamely állomására. A hasonlóság vitathatatlan, sőt, valahol már szinte pofátlan, de például amikor Gaga David Bowie szerű villámos sminkkel az arcán jelent meg, az valamiért nem zavart senkit.
Míg Gaga tízből nyolc Madonna koppintása a vizualitásra vezethető vissza, ne feledkezzünk meg az elmúlt pár év legszánalmasabb „élesszük fel a ’80-as éveket” kezdeményezéséről, ami történetesen szintén a Lady számlájára írható.
Amerikai popzene vs. Magyar popzene
A VIVA arculatváltása előtt a hazai mainstream popszíntér olyan szinten vállalhatatlan volt már a 12 éveseknek is, hogy örültek a szervezők ha egy Tesco parkolós haknit ki tudtak hozni kéthetente nullszaldóra. Az a közelmúltban már letűnni látszó tendencia, hogy csináljuk meg egy-egy külföldön sikeres produkció magyar megfelelőjét kitermelt magából egy magyar Tokio Hotelt, Justin Biebert, Lady Gagát, P!nket, hogy csak a legnagyobbakat említsem a hazai alanyok megsértése nélkül (najó, egy MMS-t azért kaptok, mert az olyan MM-es…). Azóta hál’isten normalizálódott a helyzet, de sajnos pár dolog akarva akaratlanul is olyannyira a retinánkba égett, hogy azt már soha nem fogjuk megbocsájtani az ezt közlő médiumoknak.
Listámat a teljesség igénye nélkül és a vasárnap délutáni másnapos agykapacitásommal szedtem össze a poén és egy kis tompa fikázás kedvéért. Ti tudtok még hasonló eseteket mondani?