„Mintha a fiatal Lukács nő lenne” – itt az új Mambo Rumble-album, ahol minden más lett
február 14, 2023

Valentin-nap alkalmából új lemezzel jött ki a Mambo Rumble. Az egyik legsokoldalúbb magyar banda gerincét továbbra is az előző lemezről (Boldogság), valamint a Csillagrablókból ismerős Szalai AnnaLang Ádám szerzőpáros alkotja, viszont a harmadik Mambo-album készítése folyamán cserélődtek a tagok, így most csak Lang gitározik, mellé pedig bejött Máté (bőgő), és Peti, aki pedig a szintikért és a dobgépekért felel (A lemezen rajtuk kívül játszott még Dorozsmai Gergő és Fekete Vica is).

Ez a fluktuáció is mutatja, hogy a nehezen idézhető ‘Jól vagy? Igen. Eskü? Nem.’ című lemez mennyire más irányokat vesz, mint az életvidám powerpoptól duzzadó ‘Boldogság’, vagy a testvérbandának, a Csillagrablónak a dalai. Az új – “gót” – lemezt inkább postpunkos, melankólikusabb dallamvilág jellemzi, frissen behozott szinti-alapokkal és dobgépekkel. 

Nagyon sok minden változott, a BOLDOGSÁG-lemez idején lévő felállásból Annával ketten maradtunk csak – mondta Lang a Keretnek az album születéséről. „Akkoriban számomra a Big Thief, a Green Day, a Wavves és mondjuk a Replacements voltak a fő inspriációk. Most pedig valami olyan lemezre gondoltam, mint amilyenek a Cure lemezei voltak a nyolcvanas évek közepén, hogy legyen végig melankolikus, de ugyanakkor nagyon eklektikus is egyben”.

„Szövegekben igyekeztünk jó depis dolgokat írni.”

Szintik és Pokolgép

A ‘Jól vagy? Igen. Eskü? Nem.’ gerincét a nagyon jó bassline-ok, padok valamint a régi Mambo-, és Csillagrabókból szintén ismerős remek szövegek adják. A sokszor egyszerűbb dob-, és gitártémák helyet adnak a szintiknek, valamint Szalai Anna hangjának, és amikor kell, felpörögnek, de éppen csak annyira, hogy ne szedje szét a lemez keretét adó postpunkos világot. 

Fontos kiemelni azt is, hogy bár a lemezen tényleg depresszívebb témák dominálnak, de a melankóliába azért nem kell belehalni. A ‘Cselédszoba’ kifejezetten lendületes, és a “Jel” című Pokolgép-cover pedig az egyik, ha nem a legjobb, legviccesebb és legötletesebb feldolgozás a magyar popzenében.

Maguk a Mambo-tagok így meséltek a számok születéséről: “Van, aminek az alapjait Ádám hozta, van amit Péterrel kezdtünk írni, Anna is hozott tracket, meg félrészegen jamelésből is alakult egy nóta. A közös keresztmetszet az, hogy nem igazán szóltunk bele, hogy ki, mit tesz bele a számokba. Szinte teljesen szabadkezet adtunk egymásnak. Úgyhogy ilyen szempontból egy elég stresszmentes folyamat volt. Mondjuk annyira stresszmentes, hogy el is húzódott több mint két évig

Mint elmondák, a nyolcvanas évek közepének a hullámain, a szintik és a dobgépek világán, illetve az érzelemközpontúságon alapult a több mint két éves munkafolyamat. Inspirációként többek között a Christian Deathet, a HIM-et és a Type O Negative-ot hozták fel, de megjelent Isao Tomia és Giorgio Moroder neve is.

„A >>Hátsó ülésen<< zenéjénél a Joy Division volt a kiindulási pont, végül jóval túlmentünk azon, a szöveg például olyan, mintha a fiatal Lukács nő lenne.”