Lágyabb, poposabb irányba fordul WeAreGloria új lemezén
február 14, 2025

A 2023-as, avant-garde pop és IDM behatásokkal dúsított, a digitális kapitalizmus okozta szorongásból inspirálódó Timeless után most itt a második, Ideology című korong, amelynek központi témája az ideológiák életünkben betöltött szerepe.

Hogyan befolyásolják döntéseinket a szeretetet és a szerelmet is gyakran meghatározó hatalmi viszonyok és az önmagunkról alkotott képünk? Hogyan tudjuk felülírni azokat a sokszor észrevétlenül bevésődött mintákat, amelyek mentén a mindennapjainkat éljük? Egyáltalán: létezik színtiszta érzelem, vagy minden érzést már csírájában ér valamilyen külső behatás, ami megmásítja azt?

“Az IDEOLOGY-t meghatározó zenei inspiráció (Sade, Gorillaz, Massive Attack és Spice Girls) és az, hogy elkezdett foglalkoztatni a sztorik és ideológiák szerepe az életünkben, nagyjából párhuzamosan kezdett el hatni rám. A Pop, csajok, satöbbi elején teszi fel a főhős a kérdést: ‘Mi volt előbb? A zene, vagy a szenvedés? (…) Azért hallgatok folyton zenét, mert szenvedek? Vagy a zene okozza a szenvedésemet?’ Rengeteg olyan filmet láttam, zenét hallottam én is, amik bizonyos irányba formálták a gondolkodásomat. Miért gondolom azt, amit? Miért próbálom gondolati síkon megoldani az érzelmi problémákat? Az előző, TIMELESS című album megjelenése után kezdtem el ennek a mélyére ásni: sokat foglalkoztam különböző érzelemfeldolgozási technikákkal, köztük a kognitív viselkedésterápiával is. Ennek a felfedezőútnak az eredménye az IDEOLOGY” – meséli a WeAreGloria projekt mögött álló Dányi Krisztina énekes-dalszerző-producer. 

Miközben a dalszerző az ideológiák hatását vizsgálja, az általa alkotott perszóna, Glória, az érzéseivel ismerkedik. Ezt tükrözik Szombat Éva albumhoz készült fotói is, míg az előző lemez borítója indusztriális hatást keltett, most az élénkebb színek kerülnek főszerepbe, és Glória ruhái is lágyabbak, játékosabbak.

Az album Valentin-napi megjelenése is az érzelmek felfedezésének szimbóluma: Gloria korábban külső szemlélőként tekintett a világunkra, most pedig szeretné a gyakorlatban is kipróbálni a felszedett elméleti tudást; ez azonban gyakran nem úgy sül el, ahogyan előre elképzelte. Gloria kudarcait játékossággal és öniróniával ellensúlyozza: az Energy klipjében például tejet lefetyelve és hajcsatokat számolva addig keresgéli a fáradtság ellenszerét, míg végül egy edzőteremben találja magát; a Like a Train című dalban pedig arról énekel, hogy a szerelem úgy nehezedik ránk, akár egy tehervonat. 

A Like a Train-hez videó is készült, méghozzá a KERET blogon is megállás nélkül agyaló és munkálkodó Szabó Dominik által, aki három ablakon keresztül enged betekintést személyes, mindennapjait bemutató felvételeibe.

Számomra megunhatatlan ez a dal: talán amiatt is, hogy nagyon etűd-szerű, és ezt a műfajt filmben is nagyon kedvelem, készítőként is. Emellett a Like a train számomra az élet abszurditásának egyfajta ünneplése is, amivel szintén jól tudok rezonálni. Szeretek rácsodálkozni a dolgokra, azoknak az elképesztőségére. Könnyen tudunk véleménybuborékokat létrehozni magunk körül, ezekben a saját világokban élni pedig nem a legjobb. Szerintem nem kivétel ez alól a szerelem sem, hiszen ilyenkor is hajlamosak vagyunk arra hangolni magunkat, hogy mindenhol jeleket keressünk, amik vagy megerősítenek, vagy eltántorítanak minket” – meséli

A TIMELESS kapitalizmus-kritikus indusztriális hangzásával szemben itt egy lágyabb zeneileg is érzelmesebb anyagot kapunk. Dányi Krisztina szinte az összes dalon a jazzboisos Molnár Benczével dolgozott együtt, a mix-maxter pedig a makrohangos Czirják Tamás munkája.

  • Ma betalálna nálad a lemez, akkor este élőben is meghallgathatod az Aurórában, infók itt!