Júniusban újra Budapest Open Mic Nights fesztivál

Cikk

május 18, 2016

Gyenes Fanni

437

A KERET lassan 10 éve az ország meghatározó független lokálzenei platformja. Nem fogadunk el semmilyen formában állami támogatást. A szerkesztői munkába, a szelekcióba és a véleményünkbe nem szól bele se kiadó, se hirdető, se más külső fél. Ahhoz, hogy a jövőben is stabilan tudjunk működni és tovább tudjunk fejlődni, óriási szükségünk van a közösségünk segítségére. Kérünk, amennyiben van rá lehetőséged, támogasd a munkánkat egyszeri, vagy rendszeres adománnyal! Köszönjük!

Az állandósult helynek számító Bajor Gizi Színészmúzeum immáron ötödik alkalommal ad helyet a 2012 óta megrendezésre kerülő Budapest Open Mic Nights nyári fesztiváljának. A programsorozat főszervezőjével, Tim Atkins-szel és a Luckies-zal, az aurevoir.-ral és Mushuékkal ültem le beszélgetni, hogy az ő zenekarukra milyen hatást gyakorolt ez az állandósult programsorozat.

A helyszín ötlete még akkor pattant ki Tim Atkins fejéből mikor csak nyaranta járt haza, az angliai bentlakásos iskolából. Mindemellett ebből a nyári fesztiválból nőtte ki magát a ’hivatalos’ esemény is, a szezononként kéthetente megrendezendő Open Mic est is. „A Bajor Gizi Színészmúzeum közelében laktunk és láttam a gyönyörű kertjét, majd megkerestem az ottani illetékeseket, hogy lehetne-e a miénkhez hasonló programot hozzájuk szervezni. Ez a kontakt ma már ott tart, hogy az idei fesztivál megszervezésével kapcsolatban már barátokként kerestem meg őket és ők készséggel álltak rendelkezésünkre.” Az, hogy ma már sok embert vonz be a fesztivál nem volt mindig így. „Az első három évben fesztiválhangulata sem volt, kevesebb ember jött el, kisebb ismertsége is volt az open mic-oknak itthon, de az igazi áttörés tavaly jött el, ami fantasztikusan sikerült.” Az aurevoir. zenekarnak például annyira jól, hogy hazafelé menet esett meg, hogy bérlet híján spontán koncertet adtak az ellenőröknek a 4-6-os villamoson, hogy ne büntessék meg őket.

Értelemszerűen egy fesztivál leszervezése nehezebb, mint egy-egy esté. „Sokkal összetettebb a feladat, hiszen catering csapatot is kell hívni, elővételes jegyeket el kell kezdeni értékesíteni, plakátozunk, sokkal több fellépőre kell odafigyelni, ami több részlettel jár.  Tavaly nagyon hosszú és nehéz feladat volt összeszervezni, több hónapot vett igénybe, idén szerencsére viszonylag könnyebben ment a dolog, mert már jobban kiépült a dolog.”

Beszélgetésünk során állandóan visszatérő kérdésként merült fel a budapesti Open Mic Night-ok rendhagyó szervezése. Alapvetően az open mic-ok nemzetközileg olyan estek, ahova bárki betévedhet az utcáról és játszhat – gyakorlatilag – bármit. A Budapest Open Mic Night-ok ennél, azért szervezettebb mederbe vannak terelve. „A budapesti open mic tradicionális értelemben határfeszegető, ami inkább hajaz egy showcase open mic nightra, ahol bemutatunk előre leszervezett zenekarokat és szólóelőadókat, akik kisebb klubokban is király hangulatot tudnak teremteni. Ez nem azt jelenti, hogy kizárnánk azokat, akik az utcáról valóban csak betévednek a fesztiválra, idén kettő színpad lesz, egy nagyszínpad a ’nagyobb nevekkel’ és egy jam színpad, ahol inkább a szólóprojektek kapnak teret, de ott folyamatosan menni fog az improvizáció, bárki csatlakozhat a jam sessionhöz.” Sőt az előre leszervezettség nevesebb előadókkal, mindenki számára kamatoztatható lehet: „Az amatőr zenészektől – akik nyitják a fesztivált – egészen olyan előadókat vonultat fel a fesztivál, akik évről-évre fellépnek az összes hazai fesztiválon. A BOMN fesztivál alkalom arra, hogy a közönség találkozzon a zenészekkel, az előadók pedig egymástól is sokat tudnak tanulni. Mindamellett a hivatásos zenészek megnézhetik, hogy mennyi tehetséges amatőr zenész van, aki nem feltétlenül ebbe öli minden idejét.” – teszi hozzá Springer Marci.

13269285_1115678691823382_6723251565326166705_n

Ha valaki akusztikus esteknek könyvelné el a BOMN esteket, akkor bizonyára nem volt ott a tavaszi szezonzáró esten, mikor a Luckies szó szerint kirúgta a Bem mozi oldalát. „A koncert vége nem sikerült annyira akusztikusra, mint gondoltuk. Nem volt előre eltervezve, most sem úgy készülünk, hogy szétverjük a házat, ha jön, jön, ha nem, nem. Arról az estéről meg csak annyit, hogy akkor eleve szezont zártunk, a Bem mozi is úgy volt, hogy bezárja a kapuit, utolsó fellépők voltunk, a rendőrség is kijött (valaki sörösüvegeket dobált az útra – a szerk.), még egy számra volt időnk, így jól feltekertem az erősítőt és egyben lenyomtuk a double-ünkön található két számot, amit mai napig így játszunk.”

Az ’akusztikusság’ kérdése Mushuéknál is kulcskérdés, hiszen rengeteg felkérést kapnak akusztikus koncertekre. „Én személy szerint jobban preferálom a teljes felszereléses koncerteket, mert akusztikus koncerteken nem tudom úgy kiélni magam. Persze díszíthetem csörgőkkel és shakerrel a számokat, de az nem ugyanaz.” – ecseteli Kozák Örs. „Szerintem mindenki jobban szeret teljes dobfelszerelésen játszani, ez nem kérdés, az igazi kérdés az, hogy mi fér bele a zenébe. A mi zenénkbe nyilván nem fér bele, ezért játszom cajonon, de nincs hiányérzetem a dob után, hiszem ott a sör.” – támasztja alá nevetve Örs megállapítását Viktor, az aurevoir. ritmusszekciósa.  A Budapest Open Mic Night-ok nincsenek kiélezve akusztikus performanszokra, erősítőkkel is lehet jönni, de az előadásmód erősen különbözik egy klubkoncerttől.

Mindamellett a BOMN a szerencsés véletlenek gyűjtőhelye is lehetne. „Timet mi itt ismertük meg Horányi Ágoston által, innen indult ki az egész Luckies zenekar. Sőt már olyan esetről is hallottam, hogy valaki azért jött le, mert zenekart akart alapítani és a BOMN fellépői közül szeretett volna zenésztársakat találni.” Az aurevoir. zenekar is egy BOMN esemény által nyerte el mostani, végleges felállását. „Mi is egy ilyen est alkalmával ismertük meg Upor Andrást, aki a producere a most készülő EP-nknek.”– teszi hozzá Mushu.

Amennyire ismerősek lehetnek a fellépők egy ilyen fesztiválon, ugyanúgy a közönség is egyre családiasabb. De exponencionálisan nőhet-e tovább a közönség? „Ilyen drasztikusan már nem fog nőni a közönség, de aki egyszer eljön és tetszik neki, az vissza fog később is jönni, esetleg hoz magával ismerősöket. Ugyanígy ha egy új előadót hívunk meg, az ő törzsközönsége is több, mint valószínű, hogy később visszalátogat. Mindenesetre kevesebben nem lettünk.”

Tehát az egyetlen nyári BOMN rendezvény idén június 11-én kerül megrendezésre a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A fellépők között lesz Henri Gonzo, a Fran Palermo frontembere is, valamint a fentebb említett zenekarokon túl, rá lehet hangolódni a fesztiválszezonra a Papaver Cousins-szal, Greg Smith-szel vagy Chezan Andrissal, az Adolescensből. A fellépőkön túl lesz kiállítás, kávézó, fröccsterasz, bogrács, hamburger, hintaágyak, pingpong, egyszóval a nyári hangulat garantált.

PLAYLISTEK