A nemzetközi underground krémje jön az Isolation Budapestre
október 4, 2022

Jövő szombaton rendezik a Liszt Ünnep keretében az Isolation Budapestet. Az Isolation egy napig foglalja majd be az Akvárium összes helyszínét, egészen kivételes zenei produkciók fellépéseivel. Az esemény alkalmával az egyik főszervezővel, Czeglédi Szabolccsal beszélgettünk.

Mesélj kicsit a zenekarokról!

Szerintem a legnagyobb szenzáció, hogy fellép a The Quietus által egyenesen a világ legjobb zenekarának kikiáltott Black Country, New Road, akiknek az ‘Ants From Up There’ című lemeze körülbelül olyan hatással lehet a mai fiatalokra, mint az Arcade Fire első lemeze a mi indőnkben.

Először érkezik Budapestre Alex Turner és Jamie T egyik kedvenc előadója, Willie J Healey, aki novemberben aréna turnéra indul a Florence & the Machine vendégeként; vagy Westerman, akinek az első lemezéről azt nyilatkozta Elton John, hogy szerinte jobb, mint az ő első lemeze. A KisHall utolsó külföldi fellépője az amerikai Night Beats lesz, aki Ty Segall, az Oh Sees és a The Black Angels társaságában körbeturnézta már a világot, de hozzánk most érkezik először.

Meglepő módon szintén első alkalommal látogat Magyarországra Michelle Gurevich, akinek a sötét balladái olyan erősen rezonálnak a kelet-európai közönséggel, hogy szinte minden lengyel, román, török, görög koncerjte sold-out, de a berlini queer színtér is rajong érte, így nemrég dupla telt házat csinált a Berghainban. Sister Ray egyszál gitárral lép majd fel, az év egyik legcsodálatosabb lemezét jelentette meg idén, aminek hála a londoni és a párizsi Pitchfork fesztiválon is fellép még 2022-ben. Egyébként Adrienne Lenker (Big Thief) producereivel dolgozott az albumon.

Szerintem mind a közönségnek, mind az előadóknak különleges élmény lesz, hogy a nemzetközi line-up túlnyomó része az aktuális angol underground jeles képviselőiből áll. Ezen előadók egy része egyelőre nem sokat turnézott külföldön, így az ő szemszögükből talán valami olyasmi random élmény lehet ez, mint mondjuk néhány évvel ezelőtt mikor a Bohemian Betyars, a Fran Palermo és a Mary Popkids meghívást kapott Szöulba a Zandari Festara. Én eléggé rájuk vagyok pörögve, de nem nyújtanám ennél hosszabbra a válaszomat és akkor talán nem veszítjük el az olvasókat már az első kérdésnél. :) Viszont a fesztivál kezdetéig tervezünk indítani egy sorozatot, ahol minden nap bemutatunk egy előadót, nézzetek majd rá!

Melyiküket várod te a legjobban?

Nehéz lenne egy nevet kiemelni, főleg, hogy napról napra változik, hogy épp ki a kedvencem a fellépők közül, de most azt mondom, hogy leginkább Jimi Somewhere, Sister Ray, a THE GOA EXPRESS, a Black Country, New Road és az Efterlkang koncertjét várom. Csomó embertől hallottam a 2012-es legendás budapesti Efterklang koncertről, amit a Recorder talán akkor az év legjobb koncertjének választott. A THE GOA EXPRESS-t pedig szerdán láttam Londonban a Surf Curse vendégeként és alig várom, hogy velük kezdjük a KisHall programját. 20 éves srácok, akik a tinédzser korban írt számok lendületével épp a Britpop megfakult trónjára terveznek felülni, nagy a zsizsgés körülöttük, a Glasonburyt is megjárták idén.

Hogy zajlik egy ilyen egynapos fesztiválnak a megszervezése?

A koncepció 2020 elején, a pandémia első hónapjában fogalmazódott meg bennem, mikor nyilvánvalóvá vált, hogy a koncertjeink néhány hónapig biztosan nem valósulnak meg, én viszont szerettem volna kreatívan állni az azt követő időszakhoz. Amikor a Liszt Ünnep szervezői bizalmat szavaztak, támogatták és befogadták az Isolation Budapest koncepcióját a programjaik közé, 2021 júniusában elkezdtem a booking folyamatot.

Induló fesztiválként az első évben, referencia nélkül nem könnyű behúzni a legnagyobb neveket, viszont 2022 januárjára összeállt egy line-up két nagyon erős headlinerrel és izgalmas, feltörekvő nevekkel. Bár a kisebb előadók megmaradtak, 2022 februárjában az egyik headliner zenekar feloszlott, a másik pedig 2023-ra tolta át a turnéját és pár hét alatt újra kellett gombolni a terveket. Kisebb törés után végül nagyon örülök, hogy így alakult, mert így több kurrens név érkezett a line-upba, köztük a Black Country, New Road, Westerman, Willie J Healey, vagy Michelle Gurevich.

A fesztivál megvalósítását, kommunikációját egy csapatként a Müpa, a Liszt Ünnep és az Akvárium Klub munkatársai végzik, a helyszíni, vizuális koncepciót pedig Csiszár Mátyásékkal közösen alakítjuk ki, akikkel a La Boum-on is együtt dolgozunk a fesztivál indulása óta.

Miben változott a koncertszervezés az elmúlt egy évben, mik az új nehézségek?

A munkafolyamatok markánsan nem változtak, viszont mind promóteri, mind zenekari oldalon új, eddig nem tapasztalt nehézségekkel kell megküzdeni ebben az évben. Ha jól értem, a kérdésed nem Isolation Budapest specifikus, hanem inkább általánosságban vagy kíváncsi a jelenleg fennálló krízisre, így megpróbálom összefoglalni az általam látott, tapasztalt nehézségeket a fesztiválszezon után.

Egyik ilyen a munkaerőhiány, amely mindenkit érint. Turnémenedzserek, sofőrök, hang – és fénytechnikusok váltottak szakmát és nem érkezett egyelőre utánpótlás, aminek szerintem az egyik oka, hogy a fiatalok számára a bizonytalansági faktor miatt kevésbé vonzó a zeneiparban dolgozni, mint korábban. Promóteri oldalon hiányoznak a szakmából a szakképzett, tapasztalt biztonságiőrök, stagehandek, de ide lehet sorolni a felszolgálókat is a pultokból. Korábban nem tapasztalt mennyiségű lemondást okozott idén fesztiváloknál a rengeteg járattörlés, illetve a fellépők mentális problémáinak felerősödése a hajtás, a bizonytalanság és az állandó háborús veszélyhelyzet miatt. Az emelkedő energiaárak, a 27%-os ÁFA, a forint folyamatos gyengülése brutálisan megemeli a rendezvények költségeit, szponzorokat pedig a válság miatt egyre nehezebb találni és egyelőre szerintem sajnos nem látszik más lehetőség, mint hogy ezt az árat a jövőben a közönségnek kell majd megfizetnie.

Az igazi zeneszeretők valószínűleg hajlandóak lesznek a magasabb árat kifizetni, hogy lássák a kedvenceiket, azonban a kevésbé hardcore fanokat félő, hogy a magasabb árak távoltartják majd a kluboktól, fesztiváloktól, ami egy olyan kicsi piacon, mint Magyarország, tovább sodorhatja az ipart a kilátástalanság felé. Egy gondolatban összefoglalva azt mondanám, hogy sikeres események sokkal több erőfeszítést és rizikót kívánnak meg. 

Magyarok közül miért rájuk (Lituma, Németh Judit) esett a választásotok?

Ki ne szeretne megnézni egy olyan zenekart, akinek a leírása az, hogy “olyan az egész, mintha az Andokban szörföznél”? Mikor egy kicsit a borongós irányba mozdult a line-up, azt éreztem, hogy a Lituma lesz a legjobb választás a libikóka másik oldalára. A Human Ramennek pedig nem csak a neve volt brutál jó és a feloszlás után örülök, hogy Bárány Judit folytatja szólóban, mert egyetértek azzal, amit írtatok róla 2021-ben: “Bárány Judit énekesnő messze az egyik legjobb új frontember jelenleg a szcénában” – Nagyon kíváncsi vagyok a koncertjére és remélem hamarosan kiadja az első lemezét is.