Dunyhaforradalom és bölcsészdance
április 17, 2018

Magyar alter-gyökerek, lendületes indie-törzs és virgonc hegedű-lombkorona fonja körbe a Fák Alatt Zenekar munkásságát. A Pál Gergely (gitár, ének), Kovács Kristóf (hegedű), Nyéki Ábel (basszusgitár) és Vörös László (dobok) alkotta négyes népzenei motívumokkal gazdagított, Szabó Balázs Bandáját idéző örömzenéjét egy interjú során találóan „bölcsészdance”-ként definiálták, ami a lehető legtökéletesebben lefesti olykor bormámoros, fellegek felett járó, máskor merengő, morfondírozó, szövegcentrikus dalaikat. 

Első, Most Indul című nagylemezük mellé rögtön egy klipet is hoztak „Dunyhaforradalom” c. szerzeményük köntöseként – ezekről beszélgettünk velük, illetve kaptunk pár frappáns dalkommentárt is.

A most debütáló nagylemez előtt két kislemezt adtatok ki (Személyes Hangvételű Kislemez, Társadalmilag Érzékeny Kislemez), viszont már 2011 óta járjátok az országot. A Most Indul albumot mióta nevelgettétek?

A zenekar magját valóban jó régen vetettük el, azonban mi azt szoktuk mondani, hogy a banda bő három éves. Ekkor alakult ki a mai felállás, és mind zeneileg, mind hozzáállásban egy teljesen új irányt vettünk. Ezzel együtt a lemezen megtalálható néhány korai dalunk is, melyeket a mai Fák Alatt Zenekar szájízére formáltunk. Egyszerre foglalja össze az eddigi történetünket és nyit új lapot, ahogyan arra a címe is utal.

Az album előkészületei 2017 júniusában kezdődtek meg, amikor is Velcsev Dejanov Kostával elkezdtük a preproducing folyamatot. Kosta bábáskodott a korábbi két kislemezünk felvételénél is, a közös munkát pedig most új szintre emeltük. Minden számnak analitikusan mentünk neki, hogy a maximumot tudjuk kihozni belőlük. A stúdióba pedig már úgy mentünk be, hogy pontosan tudtuk, mit szeretnénk elérni.

Hogyan írnátok le a Most Indul lemez személyiségét?

A lemez egy extrovertált, kicsit tudathasadásos valaki, aki még keresi a helyét a világban. Foglalkoztatják az élet nagy kérdései, ugyanakkor személyes félelmeinek és bizonytalanságainak, de életigenlésének is hangot ad.

A ‘Dunyhaforradalom’ c. számhoz készítettétek el az első klipeteket, ami most talán a vártnál is nagyobb aktualitást kapott. Mit jelent számotokra ez a dal? Miért pont ezt választottátok a lemez „zászlóshajójának” és egyben az első klip tárgyának?

A ‘Dunyhaforradalom’ több kontextusban is értelmezhető. A szám alapvetően a szürke, nyomasztó hétköznapok elutasításáról szól. Üzenete szerint ha a sok egymástól elszigeteltnek tűnő egyén összefog, bármit elérhetnek. Bár ez most érződhet különösen aktuálisnak, szerintünk ez egy általános érvényű gondolat.

Amikor azon gondolkoztunk, hogy melyik számot válasszuk ki a kliphez, meghallgattuk a szóba jöhető dalokat. Ezt hagytuk utoljára, de talán már a nyolcadik másodpercben összenéztünk, hogy megérkeztünk. Zeneileg ez az irány, amit leginkább önazonosnak érzünk – van egy húzós és megjegyezhető refrénje, és ráadásul piszok menő is. Ezenkívül számos képileg is jól megfogható szimbólum társul a dalhoz, amik szépen kiegészítik az üzenetét.

A bölcsészdance „műfajához” hűen valóban nagy hangsúlyt fektettek az igényes dalszövegekre – ezek miként születnek?

A szövegeket Kristóf hozza, amiket aztán együtt véglegesítünk. Még nem tettük le a garast egy bevált módszer mellé sem. Többnyire talán a zenéhez írunk szöveget, de az utóbbi időben egyre többször fordul meg ez a sorrend. Ami biztos, hogy a központi kép, a szöveg hangulata és cselekménye az első, ami megvan. Ezek általában egy-két szavas jegyzet formájában várják, hogy megszülessenek azok a zenék, amikre aztán rákerülhetnek. A jegyzetből aztán születik négy-öt-tizenkét versszak, melyeknek nagy részét azon nyomban kíméletlenül töröljük is.

Hogyan került hangzásotok fűszere, a hegedű az egyenletbe?

Igazából az egyenlet került a hegedű köré. A zenekar baráti alapon szerveződött, így az nem volt kérdés, hogy Kristóf játszik-e a zenekarban, inkább csak az, hogy pontosan mit is. Bár jócskán eltértünk az eredeti koncepciótól, végül sikerült megtalálni a hegedű helyét a zenében. Szeretnénk azt gondolni, hogy ez a hely ráadásul még egyedi is.

Most Indul – dalkommentárok

Dunyhaforradalom: Az album vezérszáma, a klipes nóta. A bölcsészdance szótári illusztrációja. Ki kell emelni a fúvós szólamokat, amik az album hangszerelőjének, Préda-Kovács Zsoltnak a keze munkáját dicsérik.

Táncos: Kalandos western arról, hogy vakok közt félszemű a király. A Társadalmilag Érzékeny Kislemez óta több értelemben is hangnemet váltottunk benne.

Óra: Klasszikus magyaralter track. Savanyú, mint a szőlő, pezsdítő, mint a szóda. Régi dalunk, de ehhez kellett a legkevésbé hozzányúlnunk. Hogy tovább vigyük a bor analógiát, jól öregedett.

Foghíjtelek: Talán a legvidámabb számunk, amit teljesen véletlenül írtunk – t.i. éppen egy teljesen másik számon dolgoztunk. Témája a továbblépés, vershelyzete egy kora tavaszi, még éppen csípős reggel.

Valami élet: Fák Alatt goes pop! Az egri borvidéken kezdődött fogalmazódni egy nyári reggelen. Kedves szerelmes dal, akár duettként is megállná a helyét.

Rajzolt barikád: Ez a szám szinte magát írta meg. A lemezen ezzel visszük tovább a romantikus vonalat, hiszen mi lehetne szentimentálisabb egy keringőnél?

Istennek mindenről: Ha már van egy hegedűnk, használjuk is ki! Spoiler Alert: a számot a szaxofon tolja át végleg a balkáni zöldhatáron, csak győzzétek kivárni.

Galambkeringő: Ez a legrégebbi szám az albumon, amit ennek megfelelően bőven gyúrni is kellett. Így is meglepően blues rockosabb lett, de így sem teljesen stílus- és lemezidegen.

Ez már ilyen: Az egyik szám, ami irányba állította a stílusunkat. Emiatt az előző kislemezhez képest alig változtattunk, sőt, talán még nyersebbre vettük a figurát.

Epizódok: Fúvóskarral bőven megkínált bölcsészdance. Lendületes buliszám tekeréssel, rengeteg energiával és kvázi-skával.

Pöttyös: Kedvenc mulatós számunk. Ennek felvételével is régi adósságot törlesztettünk. Egzisztenciális hogyishívják.

Toldi: A Nők Lapja szerint menő popszám (kajak, keressetek rá). Toldi Miklós a mába csöppenve, minden hősiesség nélkül. Egy rövidebb verzióját az AranyCORE dalversenyen a Margaret Island, Ákos és Wolfie a zsűri fődíjával jutalmazta. Erre egyébként elég büszkék vagyunk.

Fotók: Sinco Jim