Hónapok óta bűvös címszóként terjed, brainstormingban gazdag időszak előzte meg, de ma végre berobban Magyarország első igazi showcase fesztiválja – 27 koncerttel, 20 szakmai programmal és 200 meghívott szakemberrel startol a BuSH. Közép-Kelet-Európa zeneértő emberei kiugrasztják a nyulat a bokorból.
A Budapest Showcase Hub hiánypótló célkitűzése a régió országainak lehetőségekben gazdag, de a nyugatibb területekhez képest elhanyagoltabb zeneiparainak előtérbe helyezése. A november 16-18. között szárnyait bontogató showcase fesztivál (mely fogalom jelentőségét már korábban megvitattuk) a budapesti vérkeringés központjában (Gozsdu Manó Klub, Gödör Klub, Kuplung), nyitóestje pedig az A38 Hajón kerül megrendezésre. Tizennégy ország gondosan szelektált tehetségei és a mellettük/mögöttük álló zeneipari géniuszok előadásai, kurzusai, workshopjai által inspirálódhatunk. Ha csak a koncertkínálatot nézzük, napi 2500 forintért (amit, valljuk be, simán elköltünk egy-egy bűnös élvezet-ételre, becsiccsentésre, vagy egy normál, külföldi előadós koncertjegyre) itt három helyszínen szemezgethetünk, tizenkettő zenekarból. Ha elég fürgék és logisztikailag átgondoltak vagyunk, a trükkös kezdéseknek és földrajzi közelségnek hála sok bandát elcsíphetünk.
Az efféle bemutatkozó rendezvények varázsa valószínűleg részben pont abban rejlik, hogy zenészként, zeneipari szakemberként vagy a zene oltárán áldozó, mezei érdeklődőként számunkra ismeretlen formációk között csemegézünk, de azért mi megpróbáltunk összeszedni pár kihagyhatatlannak tűnő résztvevőt.
A koncerthullám erőteljes indításában az A38 Hajón megrendezett nyitóesten mártózhatunk meg. Miután az elektronikus ütemekkel kombinált, indie popzenét játszó, ukrán Brunettes Shoot Blondes a megfelelő hangulatba ringatott, a PJ Harvey dögösségét Daughter bájával és frizurájával vegyítő, artpop boszorkány Brodka vonhat bűvkörébe, hogy aztán a fesztivál első magyar, ugyanakkor londoni kötődésű fellépője, az elvetemült Volkova Sisters csapjon le ránk.
A későbbiekben a külföldi hangokra fókuszálunk, de a magyar előadók a további napokon is egyértelműen nyerő választásnak bizonyulnak. Csütörtökön a Gödörben a Gustave Tiger art punkja, a Kuplungban a Fran Palermo jungle rockja, pénteken pedig az Iamyank Live Bandjének futurisztikus elektronikája szippanthat be.
A csütörtök tökéletes kezdése lehet a Gozsdu Manó Klubbot befoglaló Argo Vals észt zeneszerző-gitáros kísérletező, elektronikus math-poszt-rockja, ami várhatóan álmodozó, reménytelien melankolikus burokba vonja majd a közönséget. A helyszínen maradva ezt az érzést erősítheti fel a lengyel Coals párosa. Magukat coldpopként definiálják, mégis a duó-felállásnak köszönhetően különösen intim zenét csinálnak.
Még épp odaérhetünk a Kuplungba, ahol a szlovák Nvmeri könnyed, táncolható, de mégis okos funky-s elemekkel, nylon gitárhangzással, és grandiózus elborulásokkal teli számaival operál. Északi szomszédjaink egy világszinten nagyon aktuális, a régióban mégis friss hangzást képviselnek. Őket követi az Otherside, Victor Bourosu énekes-zongorista csábosan elektronikus, soulos, indie R&B-ként is emlegetett projektje.
Ha kicsit kilépnénk a komfortzónánkból, irány a Gödör. Dena ‘Cash, Diamond Rings, Swimming Pools’ című száma sokak számára ismerős lehet, jelenleg közel másfél millió megtekintésnél tart. A bolgár származású, jelenleg berlini székhelyű énekesnő puha, helyenként soulos, de azért bőven táncolós elektropopja sokkal több annál, minthogy szimplán rásüssük a kelet-európai M.I.A. jelzőt, bár a sri-lankai rapper rajongóinak valószínűleg Dena is nagyon fog tetszeni. Hasonlóan karizmatikus, bár teljesen más stílusokban mozgolódó énekesnő áll a Fiordmoss cseh performansz élén. Fever Ray ‘Keep The Streets Empty For Me’-jére emlékeztető, kísérteties, megigéző énekhang és darkpop. Az éjszaka hibátlan lezárása.
Pénteken méltóképp vetjük bele magunkat az éjszakába és a Gödörbe, ha a Tame Impala, Pond, Queens of the Stone Age ihlette, pszichedelikus stoner rockot játszó Sinoptikkal kezdünk. Teljesen más úton halad a kiszámíthatatlan, 80-as éveket idéző hangszereléssel és olykor képi világgal összeboronált, hipnotikus popzenét kotyvasztó orosz énekesnő és producer, KATE NV a Kuplung színpadán.
A három nap alatt megtapasztalt hatalmas adag koncert-dózis megkoronázására az észt I Wear* Experiment költőiség és káosz közötti kísérletezését ajánljuk, mindezt a Kuplung sejtelmes félhomályába komponálva. Zenéjüket hallva szinte láthatjuk lelki szemeink előtt azt a misztikus, megfoghatatlan fátylat, amiben léteznek és vibrálnak.
Szívünk szerint valószínűleg bevetnénk pár párhuzamos univerzumot, hogy a felsoroltakon kívül is valamennyi produkció részesei lehessünk, de addig is, míg ez össze nem jön, a legjobb talán az, ha a viszonylagos spontaneitásra bízzuk magunkat és fejest ugrunk a BuSH-ba.