Lenkke_ (Fehér Lili) a Kikeltető óta egyre erősebb jelenléttel bír a hazai zenei színtéren: sajátos vizuális világát, lírai, igényes szövegeit és a stílusokon átívelő hangzást a Törik a beton című lemeznél ismerhettük meg, amely két Fonogram-jelölést is bezsebelt. A sikerek után Lenkke_ egy új fejezetet nyit meg – itt a Disszonancia, a legújabb dal és klip, amelyet most nálunk láthattok először.
“Nagyjából egy éve hívtak a Petőfi Rádió KONCERTCLASS című felvétel sorozatába. Miután igent mondtunk a felkérésre, akkor szembesültem vele, hogy pont egy-másfél dalnyival kevesebb anyagom van, mint amennyit kértek, ezért tempósan megírtam a Disszonancia alapjait. Annyira friss volt a dal, hogy hiába írtam magamnak puskát, ijedtemben elfelejtettem a szöveget, és valami érthetetlen sorvéget motyogtam.”
Azóta sokat változott a dal. Új részek születtek, mások eltűntek – míg végül mostanra nyerte el végleges, kiadásra kész formáját. Bár stílusban simán illeszkedhetett volna a tavalyi albumra, Lili úgy érezte, még érnie kell.
„Szerencsére nem volt rajtam nyomás, hogy mindenáron rákerüljön a lemezre. Kellett neki az idő. A Törik a beton-on van pityergő-pop és dadaista techno is, tehát simán elfért volna, de egyszerűen nem tudtam útjára engedni.”
A Disszonancia központi témája a belső ellentmondás, a diszharmónia, amellyel végtelenül könnyű azonosulni, hiszen számtalan szögből érezhetjük magunkénak – időnként a legmindennapibb érzéseinket is átszövi. A klip – amit szintén Lenkke_ készített – katalizátorként van jelen, méginkább ráerősít erre az érzetre. Lili képi világa egyensúlyozik a “valós” természet és a néha rideg, néha lágy, gépies esztétika között – ugyanúgy, ahogy a zenében is találkoznak a költői sorok az elektronikus hangzás nyersebb rétegeivel.
Lenkke_ egy időben úgy hitte, hogy a vizuális művészetek lesz az útja, amíg nem jött a zene, de a látásmód mint kifejezőeszköz továbbra is meghatározó maradt számára.
“Most úgy látom, ott vagyok, ahol a vizualitás és a zene összeérnek és nem két külön ágként tekintek rájuk, hanem egy adott dolog különböző részeiként. A koncepció az a zeneíráshoz hasonlóan: kísérletezés, játékosság, felfedezés, alkotni vágyás.”
Lenkke_ projektjének egyik legnagyobb erőssége, hogy otthon és élőben is működik. A koncertjei elemi erővel hatnak – ezt a Disszonancia is jól tükrözi, hiszen a dal már jó ideje kedvelt része az élő műsornak, most viszont végre megérkezett rögzített verzióban is.
“Az elmúlt időszakból kiemelném az OIEE-vel közös KASSA hajós koncertet, amit előadóként és befogadóként is nagyon éltem. Hajnalig táncoltunk, másnap leszakadt a derekam. Bármikor megismételném. Az ezt követő koncertek közül is sokat várok, legjobban talán a Tilos Maratont június 6-án a Dürer Kertben.”
A Disszonancia az első új anyag a Törik a beton óta – és ha ez a nyitány, akkor joggal lehetünk izgatottak a folytatás miatt. Lenkke_ ott van, ahol a zene és a kép összeér – megteremti a disszonancia harmóniáját.
Szerző: Liptai Melitta