Generációkon átívelő időutazás A Bence kalandjai első klipjében

Cikk

június 2, 2021

Drávucz Zsolt

609

A KERET lassan 10 éve az ország meghatározó független lokálzenei platformja. A közeljövőben szeretnénk fejleszteni a videós csapatunkat, live sessionöket, riportokat és lemezkommentárokat készíteni. Ehhez, illetve a további zavartalan működésünkhöz szükségünk van a támogatásotokra. Az alábbi gombra kattintva küldhetsz nekünk egyszeri, vagy rendszeres adományt a PayPalen keresztül.

A Bence kalandjait 2019-ben indította el a dalszerző-gitáros-énekes Jobbágy Bence, aki a bevett zenekari keretektől elfordulva saját történetét énekli meg, nem is akárhogyan: az akusztikus gitár dalszerzői vonalvezetését népzenei hatások kerekítik egésszé, mindennek koronája pedig az irodalmi igénnyel megformált szövegvilág. Bence első, Tengerek című albumának egyik nagyszerű szerzeményéhez készített klipet, amit most meg is mutatunk nektek!

A tavaly megjelent Tengereken Bence megkapó zenei megoldásokkal rukkolt elő: tapasztalt zeneszerzőként lavírozott a stílusok között, miközben dalszövegeiben ritka érzékenységgel nyúlt az élet hétköznapi eseményeihez, pillanatképeihez. A dalsor hangulata a zeneszerzői és szövegszerzői találékonyság párosításából adódóan összetettebb, mint azt egy singer-songwriteri utat választó előadó első nagylemezétől várhatnánk, azonban a széles spektrumot felölelő szerzeményeket mindannyiszor körbefogja egyfajta keserédes nosztalgia, legyen szó akár Kispál-feldolgozásról (’Forradalmár’), akár megzenésített versről (’Álmodó’), vagy Bence önálló dalairól.

Ennek a visszatekintő, egyben befelé figyelő attitűdnek a tiszta kivonata az ’Anya, apa’ című dal, amelyhez Bence jó barátja, Tóth Andris készített képi anyagot. A Bence kalandjainak történetében azért is különleges ez az alkalom, mivel ez az első megjelenő videoklip, ehhez méltóan pedig a kivitelezés sem átlagos. Andris Szuper8-as kamerájával egyedi módon ragadta meg a dal atmoszféráját egy generációkon átívelő időutazás képein keresztül.

„A dal képi világaként egy nosztalgikus utazást képzeltem el, leginkább konkrét szereplők és dramaturgia nélkül. A családi kirándulások hajnali indulását, a végtelennek tűnő utazást a másodosztályú vonatokon, a citromos teát a kóláspalackban, a kifelé és befelé bámulás egyszerre megnyugtató és mély pillanatait kívántam filmre exponálni. Azokat a sokszor jelentéktelennek tűnő dolgokat és pillanatokat kerestem, amelyek a gyermekkori emlékmozaik darabkái lehetnek: olyan helyszíneket és tárgyakat, amelyek generációkon át közös díszletei és kulisszái személyes viszonyainknak, sorsainknak, a kispiros vonattól, a fagyizókon át, egészen az erdőig.” – vázolta fel a képi koncepciót Andris.

„Azért erre a dalra esett a választás, mert vonzódom a kissé szétcsúszó, többolvasatú szövegekhez, emellett pedig az ’Anya, apa’ nagyon mélyről is merít. Nemcsak ismerősen szép és melankolikus, hanem lappang benne valami elemi kiszolgáltatottság és feszültség. Azt érzem, hogy a kellemesen hullámzó dallamra felfeszített felszólító móddal pontosan leképezi a mindenkori szülő-gyerek viszonyt. Ilyen szempontból fel is adta a leckét. Nagy felelősséget éreztem abban, hogy mellétegyek valami hasonlóan érvényes dolgot. Őszintén remélem, hogy sikerült.” – mesélte nekünk Andris a dalválasztás folyamatát.

A klipet több hónapon keresztül forgatta András és Bence, többek közt a Bence által otthonosan belakott balatoni tájakon és ismerős kirándulóhelyeken, eközben pedig sikerült a lehető legpontosabban elkapniuk a dal hangulatát. Ahogyan Andris fogalmazott:

„A klip mindennemű digitális utómunkát nélkülöz, csak a filmszalag snittjeinek sorrendje lett a dal hangi történéseihez igazítva. Kifejezetten izgalmas volt hetekkel később látni a forgatott nyersanyagot, majd rácsodálkozni arra, ahogyan a dallal összekapaszkodva kontextust és nyomatékot kap egy-egy kép.”

Magáról a dalról pedig Bence osztott meg néhány gondolatot velünk:

„Mesélték, hogy amikor először játszottam ezt a dalt és anyukám is ott volt a koncerten, az első sor hallatán menten felhajtotta az italát. Pedig kár volt aggódnia: nem róla szól. Legalábbis nem kifejezetten róla. Nehéz és érzelmileg intenzív dolog ezt a számot előadni, emiatt sokszor hajlamos vagyok jónak gondolni, de ugyanebből a megfontolásból szoktam kihagyni is.”

Ha a befelé forduló, nosztalgikus összhatás titeket is megfogott, kövessétek Bence zenei kalandozásait Facebookon, Instagramon, és hallgassátok meg a többi dalt is Spotify-on!

Fotó: Kleb Zsófi

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

PLAYLISTEK