Sötét tónusokba oltott ambivalencia a Phantasy Bureau friss kislemeze
január 23, 2020

A közel három éve alapított, fennállása alatt a szintetizátorral dúsított post-punk sötétebb vizeire evező Phantasy Bureau eddigi kislemezeiben is egy nagyobb egységekben gondolkozó alkotógárdát ismerhettünk meg, akik a zenén túl a gondosan megteremtett szövegvilág egybefűzésének is sok figyelmet szenteltek. Sorban harmadik, AMBIVALENTIKA című kislemezükben is tetten érhető a teljességre való törekvés, ugyanakkor nem titkoltan egy korszak lezárásaként is tekint a zenekar a friss anyagra.

Az EP hangzásvilágából már decemberben is kaphattunk némi ízelítőt, Daphne című daluk remixelt változatához egy mély szimbolikával dolgozó klipet is forgattak a srácok. Az AMBIVALENTIKA hangulatát – mint utóbb kiderült – nagyszerűen körvonalazta az előzetesen elénk tárt dalváltozat: a komorabb, ugyanakkor nagyon is életteli atmoszféra mindenképpen kiemeli eddigi anyagaik közül, arról nem is beszélve, hogy a görög mitológia történetei által is inspirált szövegek mentén a dalok egy sajátos mélységet is kaptak, melyekhez már maga a cím is értelmi többletet ad.

„Az Ambivalentika egy kreált szó, ami ellentmondásosságra, azaz ambivalenciára utal, csakúgy, mint a három szám, melyek szövegében visszatérő elem a bizonytalanság, a kétség, a beteljesületlenség. Mindez a hangzásban is megmutatkozik, inkább sötét és hideg – ebben az előző anyagunk, az Ombiomatika folytatásának, továbbgondolásának is tekinthető”

– fejtették ki a srácok a címadás hátterét.

A három összefüggő, a sötétebb tónusok ellenére is összhatásukban lendületes és izgalmas dalok szövegezéséért a zenekar énekes-szintetizátorosa, Szabó Pál Tamás felelt, aki meg is osztotta velünk gondolatait a friss EP szerzeményeivel kapcsolatban.

Daphne

Ez a dal a beteljesületlen szerelemről szól: tulajdonképpen Apollón dala, akit Erósz nyila megsebzett és ezért szerelmes lett Daphnéba, a lány viszont inkább fává változott, minthogy Apollóné legyen. Daphné hű maradt elveihez, Apollónt pedig Erósz azzal büntette, hogy elérhetetlen vágyai fogságában kellett szenvednie.

Time to Feed the Monster

Ez a dal egy hányatott sorsú lányról szól. A „time to feed the monster” sort a Perfect Circle Package című dalából kölcsönöztük, és természetesen a bennünk élő szörnyetegek etetésére utal. Ezek a szörnyek nem maguktól születnek meg – a család és a társadalom sokat tesz értük –, és valamilyen formájukban mindannyiunk életét végigkísérik. A dal szerkezetét egyébként egy másik nagy kedvenc, Weöres Sándor Kockajáték című költeménye is inspirálta. A Package és a Kockajáték közös vonása egyébként, hogy mindkét szövegben permutálódnak a sorok, ismétlődnek, de a sorrendiségtől való eltérés nagyon finoman megváltoztatja a jelentésüket.

Try to Feed Her

Van egy különleges állapot, amikor nagyon szeretnél valamit elérni, de tudod, hogy minél jobban akarod, annál távolabb kerülsz tőle, ezért a vágyott dolog és a közted lévő kapcsolat nagyon érzékennyé válik. Lehet, hogy soha nem lesz a tiéd és csak egy meghatározott közelségig lehet hozzá kerülni, de abban a pillanatban elveszted, amint többet szeretnél.  Egészen addig etethetsz egy vadállatot a tenyeredből, amíg bízik benned és nem élsz vissza a bizalmával.

A zenekar egyébként nem pihen rá az AMBIVALENTIKA megjelenésére (ami egy héten belül elérhető lesz a fontosabb streaming szolgáltatóknál, addig is Bandcampen elérhetőek letöltés céljából), elmondásuk szerint az új lemezük dalai már íródnak, és az előbbieknél terjedelmesebb anyaggal készülnek, melynek elkészülte még idén várható. Nem árt tehát résen lenni a Phantasy Bureau-val kapcsolatban, hiszen a sötétebb atmoszférájú szerzeményekben saját hangjára találó zenekar jövőbeni munkái is sok izgalmas megoldással kecsegtetnek az AMBIVALENTIKA tükrében.

Fotó: Frank Olivér