Kikeltető PÉNZ
Savas technóval tölti meg az óbudai harisnyagyárat egy új szervezőcsapat

Savas technóval tölti meg az óbudai harisnyagyárat egy új szervezőcsapat

Színes, feltörekvő hazai és külföldi fellépők, sötét, gyárépületi helyszín, délig tartó rave és ez még csak a felszín. Új kulturális entitás látszik megjelenni az elektronikus zenei szcénán keresztül, mely rendkívül nyitott és vállalkozó szellemével jelentkezett az elmúlt néhány hónapban. Lehet, hogy többen is hallottatok már a Flashback Studióról vagy csak félfüllel elkaptatok egy-egy mondatot egy új esemény sorozatról, a Distant Objects-ről, esetleg az emögött álló Agora Music Managementről.

Molnár Lórival, az egyik főszervezővel beszélgetünk az említett acid techno-bulisorozatról, az Agoráról, saját zenei projektekről, a budapesti technóról, az eddig tapasztaltakról, de szó volt a most szombaton megrendezésre kerülő eseményről is, melyre mindenképpen érdemes elnézni.

Mi volt az első (meghatározó) technós élményed?

Jó lenne kertelni, hogy mi lehetetett, de szerintem 2 évvel ezelőtt a Müsziben a Gigacidnek nevezett buli volt az, amit DJ Maks szervezett. Ő szerintem az egyik legprofesszionálisabb producer az országban. Az eseményen szokásukhoz híven Mesterházy, Dork és Maks DJ-ztek, magyarul egy keményvonalas acid techno triót sikerült hallanom életem első tecnóbuliján.

Az acid hangzás azóta stimulálja a beszédközpontomat.

Mi közötök volt korábban a zenéhez, illetve kifejezetten ehhez a stílushoz?

Én DJ-zek már egy ideje és zenéket írok EGZAKT néven. Párszor játszottam a Lärmben, de megfordultam már az A38-on és a Kolorádón is, illetve a Központban szoktam sörözős lötyögős esteket csinálni. Emellett Altay, akivel szervezzük a Distant Objects-et, szintén zenél, az IN SILENCE nevű duó egyik tagja. Ők hipnotikus, atmoszférikus technókat alkotnak, szemben az én EGZAKT projektemmel, ahol inkább radikálisabb, gyorsabb, acid témákat szoktam preferálni. Most csinálunk közös dolgokat ketten is EVENTHOZIRON néven, ahol ezt a két vonalat kíséreljük meg egybemosni.

Mikor és mi alapján jött a Distant Objects ötlete?

A Distant Objects az Agora Music Management első bulisorozata. Úgy kezdődött igazából, hogy én már évek óta szerettem volna nagyobb bulikat szervezni és találkoztam egy másik DJ producerrel, akinek szintén hasonló tervei voltak. Így elkezdtünk gondolkodni, hogy kiket hívjunk meg, ez pár hét alatt ki is forrt. Mi ketten vagyunk a kurátorai ennek a projektnek, a zenei tartalmat mi találjuk ki: azt, hogy melyik az az előadó, amelyik éppen szíven tudná ütni Budapestet, mikor kéne meghívni és kivel kéne összerakni, aki helyi. Az a helyzet, hogy nagyon kifelé nem viszünk Magyarországról zenét, hanem pont arra törekszünk, hogy minél többet importáljunk külföldi zenészeket. A sajnálatos narratíva az, hogy nem lehet helyi előadókkal annyi embert bevonzani hosszútávon. Kialakult az a szisztéma, hogy meghívunk valakit külföldről vagyonokért, ez felkelti az érdeklődést itthon és kb. az ötszöröse jön el az embereknek, mint amikor csak hazai fellépők játszanak egy este.

Az emberek fejében is megvan az, hogy „a külföldi az biztos megéri a pénzét”. Ezt szeretné kicsit leporolni a március 16-án induló LOKAL című sorozatunk, ahol a város legjavával kívánjuk illusztrálni, mennyire sokszínű és értékes az itthoni színtér.

Mi az az Agora Music Management tulajdonképpen?

Ez az ügynökségünk, ami egy diverzív kulturális és networking tér, egy dj dealer/manager, mely egy eklektikus zenei kiadó létrehozásán fáradozik.

Az (acid) techno-vonal mellett lesz még house, disco, old-school/hard trance műfajú buli is. Az Agora azért alakult elsősorban, hogy legális és monetáris hátteret tudjon biztosítani ennek a bulinak, hogy meg tudjon valósulni pénzügyileg és teljesen törvényesen. És azt szeretném, ha képes lenne arra, hogy a Distant Objects és más hasonló bulik működtetésével és egy networking space fenntartásával lehetőséget biztosítson, hogy emberek találkozhassanak és hogy megvalósuljanak a miénkhez hasonló projektek és álmok anélkül, hogy csontot kéne vinni valaki kutyájának. Ez a társadalmi küldetése az Agorának és szeretnénk, hogy a kiállítástól kezdve, a technóbulin keresztül, a kertmozin át, a színházig megjelenjen bármi, ami kultúra.

Hogyan finanszíroztátok az eseményt?

Az egész esemény egy sokelemes kölcsön körből valósult meg, amelyet sok ember bizalma, a mi munkánk, illetve a közönség hozzájárulása hozott ki nullára. Én pl. 2000 forinttal a zsebemben kezdtem bele. Nagyon fontosnak tartom azt, hogy kicsit lebontsuk azt a narratívát az emberek fejében, hogy csak úgy lehet bulit csinálni, hogy olyannal közreműködsz, aki már nyakig benne van az iparban és évek óta csinálja, ezáltal őt kell meggyőzni, hogy méltó vagy hasonló feladatra. Szerintem lehet csinálni X és Y nélkül is bulit és koncepciót. Szüksége van a városnak egy olyan csapatra, aki bárkivel szóba áll, akinek ötletei vannak és aki – ahogy mi is – tanulni szeretne másoktól.

Tudsz mesélni egy kicsit a legutóbbi buli lokációjáról, a Flashback Studióról? Hogyan találtátok, mit kell róla tudni?

A Flashback Studiót teljesen véletlenül találtuk. Elmentünk egy stúdióba, ami szemben található, ugyanazon a gyártelepen. Ez a régi harisnyagyár épülete Óbudán. Bementünk és amíg a srácok fél órát kérdezősködtek, hogy milyen konstrukcióval csinálhatnánk ide bulit, addig én körbementem, megkopogtattam az ablakokat és mondtam, hogy ezt felejtsük el. Nem volt az épület rossz állapotban, de hogyha én ott megszólaltatok 90 decibelen bármit, akkor annak az lesz a vége, hogy rezegni fognak az ablaküvegek a kereteikben és a keretek a falban. Átmentünk a Flashbackbe, ott is kipróbáltam ezt, mondtam a többieknek, hogy helyben vagyunk, nagyon patent.

Mi azonnal beleszerettünk a helybe. Ez konkrét és átvitt értelemben is „panoráma”.

Ki lehet nézni az ablakokon – van belőle néhány – óriási a tér, mindenki elfér, több terem van, úgyhogy lehet alakítani különböző zeneszobákat, dohányzókat, pihenőket. A Flashback Studio az Agorának a bunkere, de más helyeken is el lehet majd minket érni egy-egy buli, kiállítás vagy workshop erejéig.

Milyen volt a januári buli? Milyenek az első benyomások, visszajelzések?

Hát, durva volt. Én egy kicsit pesszimistán álltam hozzá azzal kapcsolatban, hogy leszünk-e elegen, mert voltak azon a hétvégén más jó bulik is, más helyszíneken, jó zenei tartalommal. Picit aggódtam is, hogy mi lesz, ha megosztjuk a közönséget. Ennek az lett a vége, hogy éjfélkor teltház volt. Ekkor én már nem számoltam, hány ember van, mert képtelenség lett volna. Fél 2-kor a ruhatár az összeomlás szélén állt, gyorsan fogyott a sör is.

Az nagyon jó, hogy sokféle véleményt hallottam. Volt, akinek az első DJ tetszett és az utolsót találta nagyon szarnak, és volt akinek meg pont az utolsó vitte a pálmát és nem tudta, hogy az elsőhöz mit szóljon, merthogy nem ezért jött. Összeségében mindenkitől hallottam olyat, hogy: “Fúúú, hallod? X órától X óráig életem bulija volt!” és olyat is, hogy: “Hát azt nem értettem, de jó, hogy itt volt!”

Őszintén, a közönség összetétele nagyon vegyes lett. A 18 éves, első-második technóbuliján járó fiataltól kezdve, a 40 pluszos “navégre!”-arcokig. Mindenféle nemű, beállítottságú, külsejű ember megjelent, úgyhogy megfelelő módon hoztuk a technóhoz hű sokszínűséget. Éppen ezért “dress-code”-ot nem adtunk meg, hanem csak bátorítottuk az embereket arra, hogy minél önkifejezőbbek, kreatívabbak legyenek. Ez nem egy beöltözős buli, de értékeljük, ha olyan ruhában jön el az ember, amelyben jól és biztonságban érzi magát.

Mit árulhatsz el a következő buliról és mik a jövőbeli tervek?

Március 9-én lesz a Distant Objects második megállója, amelyre a finn Business City nevű triót hívtuk meg, akik alámondásos, kicsit lassabb acid jellegű techno-valamit csinálnak. Ők inkább experimentálisabb rétegzenét játszanak, de én ezt nagyon érdekesnek és vonzónak találom. Fellép még aznap egy berlini rezidens is, a francia Justine Perry. Helyi vonalról pedig akik már biztosak, azok NYXA és LAU, akik back to back szettet fognak játszani. Illetve lesz aznap este még egy B2B szettünk, amely az EXILES kiadótól érkezik: Normal Tamás és Juhász Tamás duója fog közösen kellemes beateket pakolni. A Crisis Soundsystem triója, de mi is (EGZAKT & IN SILENCE) mint rezidensek fogunk játszani. Egy közös mix is születik majd, amit erre a bulira készítünk. Remélhetőleg a következő hónapban érkezik a saját zenénk Altay-jal, mind duóban, mind külön-külön. Ezeket az Agora fogja kiadni és bátorítani fogunk másokat is, hogy ezügyben keressenek minket bizalommal.

  • A Distant Objects következő bulija tehát szombaton, március 9-én lesz a Flashback Studióban.

Fotók: Pinczés Réka, Distant Objects

A KERET bloghoz bárki hozzáférhet ingyen, azonban a fenntartása költségekkel jár. Szeretjük a kortárs magyar zenét, szeretünk ezzel foglalkozni, azonban a fennmaradásunkhoz és a fejlődésünkhöz szükségünk van a ti segítségetekre is! Havi rendszeres, vagy egyszeri adományoddal hozzájárulhatsz a missziónkhoz, hogy ezáltal az egész budapesti független színteret is támogasd.